fredag 22 januari 2010

Tvångstankar


Jag har kommit på att jag har en del tvångstankar, inga farliga, men de påverkar ändå mitt liv.

1. Jag måste lägga mig på jämna tider.. då kan det ju diskuteras vad som anses vara jämna tider, och detta är enligt mig halv och prick. Känner jag mig trött, och att "nu ska jag nog gå och lägga mig" och klockan är 23.31 så måste jag alltså vänta i 29 minuter tills jag kan gå och lägga mig. Det kan bli lite frustrerande ibland...

2. Ljudnivån på TV:n måste vara på en jämn nivå, alltså precis som klockan, här är jämna nivåer 5.10.15.20.25.... Magnus favoritnivå är 23, TV:n är alltid inställd på 23 när han har tittat. Som tur var tittar jag bara på TV kanske någon gång i månaden, så vi behöver inte bråka så ofta om dessa nivåer... Men det kan bli jobbigt jag vill antingen ha nivå 20 eller 25... har vi 20 hör jag ingenting har vi 25 tycker magnus det är för högt... Hur löser man det då??

3. Är klockan exempelvis 22.29 eller 13.59 när jag tittar på den, så måste jag stirra på klockan ända tills den slår över till 22.30 eller 14.00....Detta kan vara sjukt störande, inte för att 1 minut är så lång tid... men det känns ändå som om det är 1 minut helt onödig tid jag lägger ner på att stirra på en klocka... jag kanske gör det 5 gånger i veckan... om jag beräknar att jag lever tills jag blir 80 år... så kommer jag alltså ha stirrat på en klocka helt i onödan i ungefär 243 timmar..... 243 timmar!!! det är 10 dagar... bara av att titta på en klocka....

4. Jag måste räkna ut saker... Som om jag exempelvis kommer på att jag stirrar på en klocka 5 minuter i veckan, så måste jag räkna ut hur mycket detta blir på ett år, och sedan flera flera år, och sedan dela detta på 60 för att få reda på hur många timmar det blir, och sen dela det i 24 för att få reda på hur många dagar det blir... detta kan bli rätt irriterande med tanke på att jag tydligen har en grej för siffror, så jag tänker rätt mycket på hur mycket saker jag gör hit å dit, och hur mkt tid det tar. och sedan måste jag räkna ut det.

5. När jag har räknat ur hur mkt tid jag har slösat ner på att titta på en klocka, så kommer jag på mig själv att ha slösat ner väldigt mycket tid på att ha räknat ut hur mycket tid som jag tittar på klockan... och då måste jag räkna ut detta... och så går det i ett varv, runt runt runt....


(nummer 5 var ironiskt, för er som är dumma i huvudet och inte förstår det.... ps.tråkigt för er)

2 kommentarer:

  1. Autism heter det Erika, Sortera, gruppera, räkna ut och runt. Ett enkelt ord, Autism! hahaha

    SvaraRadera
  2. Ja men det stämmer liksom inte direkt, eftersom jag inte har svårt med ögonkontakt eller det sociala, som nästan alla med autism har!:)

    SvaraRadera

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar