tisdag 10 april 2012

Bo Borgström samling

Min älskade samling av Bo Borgström vaser.
Jag har två stycken till som inte får plats inne i hyllan också som ses nedanför.
Dom kommer få plats i samlingen när jag hittar en bättre plats för den.


Modellbeteckningarna jag känner till. Från Vänster till Höger.
??, B5/80, 5/691, B5/132, B5/81, B5/132, B5/81, ??, ??, ??, ??, ??, B5/697

Dessa två är alltså 30 cm höga båda två och den till vänster är en av mina favoriter. Kan inte modellbeteckningarna på dessa.
Bo Hugo Roland Borgström, keramiker och glaskonstnär född den 4 december 1929. Han fick sin utbildning vid Konstfack i Stockholm perioden 1947-51, därefter egen verkstad “Svensk Form” i Viggbyholm utanför Täby perioden 1955-61.  etikett. 1961 anställs han som konstnärlig ledare vid Åseda Glasbruk och stannade där under många år. Verkstaden i Viggbyholm drevs då av hustrun under en kortare period. Bo har också arbetat åt finska Iittala där han bl.a. designade whiskeyglas. Efter avslutad karriär flyttade Bo till Smygehamn utanför Trelleborg. Hans keramikföremål signerades “bo borgström” eller med etikett. Sedan början av 60-talet har konstnären och designern Bo Borgström knutits till företaget och hans alster och design har givit Åsedaglaset en egen stil, med oftast robusta former och djärva färger.

Är det någon av er som kan modellbeteckningarna på resten så skulle jag bli ytterst tacksam!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar