tisdag 22 maj 2012

Kristallsjukan



Nu var den tillbaka, den där jobbiga kristallsjukan som jag drog på mig ungefär samma tid för exakt 7 år sedan. Undra vad sambandet är. Denna gången tror jag att jag fick den för att jag har varit sjuk några dagar nu, feber och förkyld men ändå var jag dum nog att köra en heldag i skolan igår och tog ut mig med lite boxning på skoj med Magnus på gräsmattan. Sedan är jag verkligen jättestressad över denna tenta som jag bara har skjutit upp och skjutit upp. Så nu kom den tillbaka. PANG svepte den över mig som om jag precis svept en flaska Whisky själv. Det roliga med att få kristallsjukan denna gång är att jag kan fysiologiskt förstå och förklara vad det är som hänt :) Det som är mindre roligt är att jag inte kan plugga någonting till tentan för så fort jag lutar huvudet det minsta framåt så blir hela världen snurrig. Hur ska jag fixa detta? Ska jag dra på mig min första omtenta pga kristallsjukan? Skit!

Fysiologisk förklaring:
I varje öra finns ett balansorgan. Det består av två hinnsäckar och av tre båggångar. Hela detta system är fyllt med en vätska. I hinnsäckarna finns balanskristaller som känner av hur huvudet rör sig och receptorer i båggångarna känner av hur vätskans tryck ändras i samband med huvudets rörelser. Godartad lägesyrsel eller “Kristallsjukan” beror då på att balanskristaller lossnat från sin plats och fallit ned i någon av balansorganets båggångar eller fastnat på någon av receptorerna. Kan drabbas efter slag mot huvudet, virus på balansnerven men vanligt är också att det inte finns någon som helst förklaring till  det. Drabbar oftast kvinnor.
Botemedel
Hålla huvudet högt och stadigt under 48 timmar, inte böja sig fram eller röra kraftigt åt sidan.  Sova sittandes i två nätter. Kristallerna behöver nämligen tid för att hinna hamna på rätt plats igen, kan variera hur lång tid detta tar beroende på hur många kristaller som fallit fel. Så vi får väl helt enkelt hoppas på att det inte är så många kristaller som sitter snett i mitt huvud så jag återfår min balans lagom till tentan! Det är lite svårt att plugga till en tenta när jag inte ens kan ha huvudet framåt! Jag kan inte läsa i boken och verkligen inte anteckna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar