måndag 6 februari 2012

Läskigt optikerbesök

Idag var jag hos optikern igen för att prata om hur jag gillar mina nya linser. Jag förklarade för henne att jag hade problem med att se på nära håll, hon sa att det var helt normalt, jag förklarade igen att jag tror inte att det borde vara så här, hon sa då till mig ännu en gång att det är normalt, mina ögon har inte ställt in sig än. Då sa jag att jag lika gärna kan vara utan linser för jag kan inte plugga i dom då jag inte kan läsa i boken. Då bestämde hon sig för att göra en till liten undersökning när jag hade linserna på mig och jag fick sätta på mig ett par löjligt tunga stora glasögon.

Hon stoppade i någonting framför vänsterögat och frågade om jag såg bättre, "jaaaaa!!" helt plötsligt kunde jag ju faktiskt se vad som stod framför mig. "Vad hände där?" frågade jag. Hon förklarade för mig att det är bara för att jag har ett brytningsfel därför jag inte kunnat sett innan. Men det visste jag ju! Det förklarade hon för mig redan förra gången. Men jag hade inte fått linser för mitt brytningsfel, "dom är så mycket dyrare än vanliga linser" förklarade hon. Så hon hade helt enkelt struntat i att ge mig det, utan att fråga vad jag ville ha. Visserligen hade detta ingenting att göra med att jag inte kan se på nära håll, det har med att ögat måste vänja  sig och träna upp sig, men detta påverkade ju hela min syn, hur jag såg även på långt håll, så jag känner ju ändå att det är rätt viktigt!

"Vill du att jag ska beställa linser för ditt brytningsfel?" um? "Hur mycket dyrare?" då tog hon fram några listor och började räkna och det visade sig vara väldigt mycket dyrare, så jag satt och funderade ett tag. Vi dividerade fram och tillbaka och jämförde priser, tog skillnaderna med abbonemang och mot box-köp och hit och dit. Ett tag fick vi sitta där och räkna tills jag bestämde mig för att strunta i brytningsfelet, jag har faktiskt inte råd att lägga över 600 kr i månaden mer bara för att jag ska se bättre på vänsterögat, jag överlever med det jag ser ändå tänkte jag. Det är ju ändå bättre än innan! Sedan var jag på väg därifrån. Jag tänkte bara dubbelkolla med henne prisskillnaden igen så jag inte gör något förhastat, och då säger hon "fast du kanske vill att jag ska beställa dom som inte är så dyra?" vad menar du nu? sa jag. "Jo, vi har nämligen två olika, ett par som är riktigt dyra, och ett par andra som det knappt blir någon skillnad". Suck. Ja men ja tack då, beställ gärna dom. "Ja dom är lika bra så det ska inte spela någon roll". Vilken tur att jag gick tillbaka och frågade för tredje gången så att hon kom på sitt billiga alternativ, och vilken tur att jag sa till flera gånger att hon skulle göra den där extra undersökningen så att hon upptäckte mitt brytningsfel (igen!).

Sedan frågade hon mig vilken av linserna som jag provat hemma jag tyckte bäst om. "vad menar du nu?" undrade jag. "tycker du att höger eller vänster var skönast?" jag förstod fortfarande ingenting. "ja du har ju fått prova två olika sorter, märkte du inte att askarna såg annorlunda ut?" jo men jag trodde ju att det var för man skulle se skillnad på höger och vänster lins, inte visste jag att linserna var olika det var det ingen som sa till mig. "Hade jag vetat det kanske jag hade tänkt på det åtminstone" jag börjar bli lite irriterad! "nej det var kanske en miss då, men då gör vi så att vi tar den högra för den tyckte jag såg bäst ut, sen drar jag ner din styrka från 1 till 0.75 också för det var nog lite fel inställt förra gången" jaha. Ok? (känns tryggt)

Sen tänkte jag ställa mig från stolen då hon säger, "vänta lite, sitt kvar där" hon hade ett förstoringsglas riktat mot ögat på mig. "Du har en gul fläck där" .....hjärtat hoppade till. Det är inte riktigt vad man vill höra hos optikern. Inte för att jag vet om gula fläcken visar sig genom en gul fläck, men det låter ändå läskigt. "jag måste låta min kollega titta på detta, vi kanske måste skicka iväg dig". "Skicka iväg mig? vaddå skicka iväg mig?" säger jag och blir nervös. "Jag hämtar min kollega" säger hon och går därifrån utan att svara på min fråga. Kollegan kommer in och tittar i förstoringsglaset mot mitt öga "mmmm" "hmmm" "jaaaa" "mmmm" hör jag och min optiker står bredvid och säger "mm, ser du! ser du!" några till "mmm" "jaaa" "hmm" senare och sen frågar han "jobbar du som svetsare?" um. Nä?! Jag jobbar som croupier. "Ja då kan du ju ha fått vad som helst i ögat" (vad menar han med det?) "detta gör vi ingenting åt idag, men håll koll på det till nästa gång". Jag försökte flera gånger få dom att förklara vad det var jag hade i ögat och jag fick svaret "någonting" flera gånger. Jag förstod aldrig om det var en sjukdom, en böld, skräp eller vad annat tills jag frågar henne rakt ut "Men vadå, är det typ ett föremål?" hahahaha. Jag vet inte varför just ordet föremål kom först på tal. Men då fick jag det i alla fall förklarat att det inte var en sjukdom utan att det var något skräp som fastnat och vuxit fast lite, men att det kanske försvinner av sig själv. Skumt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar