lördag 7 januari 2012

Signatur ÅJ Höganäs?

I Lördags var jag och Magnus på loppisjakt, vi hittade inga privata loppisar men vi hittade några välgörenhetsställen där vi lyckades få tag på några små fynd. Jag är nöjd över rundan och jag hittade några saker som jag ser fram emot att samla på. Allting kommer inte stanna här hemma utan kommer förmodligen få nya ägare rätt så snart, men jag kunde ändå inte låta det ligga kvar på hyllorna utan det blev ändå med mig hem :)


Dagens Fynd
Uppläggningsfat från Höganäs, enligt stämpeln är detta fat gjord någon gång mellan 1920-1958. Jag tycker det ser ut som ÅJ på stämpeln men hittar ingenting som tyder på att någon med signaturen ÅJ skall ha designat åt höganäs. Har till och med tagit hjälp av 118100 som hjälpt mig att söka efter denna mystiska formgivaren men vi båda har kommit fram till att designern kanske kan vara AJ-Alfred Johansson som var formgivare mellan 1889.1939. Någon annan som vet något mer eller något annat om detta fat?


 Denna underbara köksvåg var verkligen dagens fynd tycker jag. Den är bara så himla läcker. Mer röd i verkligheten än på bilden. Den ska få fin plats i köket! Synd att den tar sån plats. Men det är det värt :)

 Denna Aladdinlampa från Höganäs formgiven av Anne Nilsson på 80-talet blev jag glad över att hitta. Jag har sett dessa flera gånger tidigare och tycker att de är så himla läckra i sin enkelhet. Vad jag har hört finns de i tre olika storlekar, detta är den större varianten. Jag ska självklart försöka hitta de andra två också. Det blir roligt att samla och ha någonting att leta efter :) Finns i många olika färger också! 

Hittade flera andra härliga fynd också. Men det får jag skriva om någon annan dag för nu måste jag verkligen gå och lägga mig! Imorgon ska Wille sova på dagis för första gången. Får se hur det går :)

1 kommentar:

  1. Hej, fick du nånsin svar på din fråga om signaturen "ÅJ" från Höganäs keramik? Jag har precis köpt ett annat fat med samma signatur så jag är nyfiken. Hälsningar Lotta

    SvaraRadera

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar