söndag 16 augusti 2009

Jag är bra på språk, utan att jag vet om det

Idag jobbade jag på satin igen, och det hände något underligt.
Det var en snubbe som spelade med mig, det var han och hans brorsa vid bordet.
Han frågade mig flera olika frågor, och varje gång jag svarade honom, så översatte hans brorsa det på arabiska till honom. Jag tänkte inte på det från början, för jag trodde bara att hans brorsa sa någonting annat till honom. Men lade sedan ihop 1 och 1 och förstod att han översatte, att han alltså inte förstod svenska. Men han kunde prata svenska till mig, detta fann jag väldigt underligt.

Killarna gick därifrån och jag funderade på det där säkert 1 timme.

Sedan kom de båda tillbaka och spelade igen, och han frågade mig om han kunde växla in mer pengar eller om han var tvugen att använda markerna han hade. Jag sa till honom att han skulle använda markerna han hade kvar sedan gången innan, och hans brorsa översatte igen!!.
Då frågade han mig vad minimum insatsen var, och då förstod jag!!! Han snackade Tyska.

Han snackade tyska med mig utan att jag märkte det, är inte det väldigt skumt??
Såhär konstigt blev det... Bror 2 snackade tyska med mig, jag tolkad det som svenska och svarade med svenska, bror 2 förstod inte svenska och bror 1 behövde tolka till bror 2, men bror 1 kunde inte tyska, så bror 1 tolkade det till arabiska som både bror 2 och bror 1 förstod.

Sedan när jag väl förstod att han snackade tyska med mig tänkte jag snacka tyska tillbaka till honom när jag svarade på hans frågor. Det gick inte lika bra. Jag är sjukt dålig på tyska.
Jag fick fram att jag bott i biedefelt (hur det nu stavades) i 2 veckor, mer än det kunde inte inte få fram. Men han snackade om att han bodde 600 km nedanför biedefelt och hans fru kommer från frankfurt och dom har bott i tyskland i 14 år och de trivs där mycket bra men de trivs att komma till sverige, för det är rent fräscht och trevligt folk.

Så summa sumarum, jag är sjukt bra på att förstå tyska, omedvetet, men jag kan inte snacka för 5 öre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar