onsdag 28 september 2011

Allt är nytt

Ny blogg idag. Glädjeruset har jag känt hela dagen. Nu är klockan snart 01.00 och jag som lovat att lägga mig tidigare nu för tiden har inte kunnat hålla mitt löfte. Viljan att skriva mitt första inlägg tog över och jag har nu suttit i några timmar och bara funderat vad det ska handla om. Det är nästan så jag är orolig att skriva fel. Den nya skrivboken är öppnad, nu ska skrivstilen vara snygg, nu ska allt vara i raka symmetriska linjer, allt ska vara perfekt. Sen kommer stavfelen och suddet fram, sidorna skrynklar sig, man spiller och kluddar. Men nu i början är allt nytt och fräscht. Precis som en ny frisyr, nya kläder, nya lakan ett underbart nytt förhållande. Detta är så spännande! Svårt att beskriva utan att låta knäpp. Men jag kanske är det, lite knäpp alltså. Det slutade med att temat för mitt första inlägg i min nya blogg blev Nya saker. Vad mer är nytt?



Mer nytt idag. Ja idag tog vi även steget att köpa en ny vagn. Vi har velat lite fram och tillbaka med vilken vagn vi ville ha, fyra fasta hjul eller svängbara som vi haft tidigare. Vi bestämde oss tillslut för fyra fasta hjul nu inför vintern. Vi har ju faktiskt en lättare sulky med svängbara som vi kan använda snabbt till affären eller andra tillfällen då det känns lämpligt. Det kan vara skönt att ha en ordentlig vagn också som funkar i alla väder. Det blev en Emmaljunga Scooter. Nu längtar jag till imorgon då jag får ut och testköra! Jag ska gå en riktig långpromenad i höstvädret. Underbart!
Ännu mer nytt idag. Jag och Magnus var ute och plockade svamp i skogen. Jag har aldrig gjort det innan så jag hade inga direkta förväntningar. Det enda jag kände på mig var att jag skulle hitta väldigt många gula löv och förmodligen gå vilse. Det var väl ungefär det som hände också. Den första svampen hittades efter endast 10 minuter, superstolt skuttade jag ut från skogen där jag hittat svampen för att visa Magnus. SÄTT DIG PÅ HUK!!! skriker Magnus till mig. Varför det?? undrar jag som så stolt ville visa upp min lilla svamp.


"Sätter du dit på huk hittar du fler" förklarade han då. Så jag gick tillbaka till samma ställe för att söka upp alla de miljontals svampar jag hade hoppats finna. Men ingenting dök upp i synfältet, endast gula löv, som förväntat. Längre och längre in i skogen sökte jag mig för att finna mer av det gyllene guldet, men bara löv och löv i sikte. Magnus gick på vägen med vagnen och försökte få Wille att sova, jag hade koll på vart han var hela tiden. Jag ska bara gå bort till stocken där borta och sen vända. Men stockmålet flyttades till grenen, till stenen, till stigen och tillslut var jag längre bort än vad ljudet från Magnus kunde nå. Jag skrek på han men jag fick inget svar tillbaka och plötsligt var jag vilse. Jag lyckades tillslut hitta vägen och från där var det ju bara att gå ikapp honom, men jag gick självklart åt fel håll. Ca 20 minuter senare hittade jag tillbaka till mannen min, då hade han lyckats skrämma upp en tant som kom fram till mig i skogen "Din kille letar efter dig, han är jätteorolig, han sa att du hade röda skor på dig, men det har du ju inte" Jo det hade jag. Vill bara påpeka det. Det blev tillslut sex kantareller, sex underbart goda kantareller som vi delade på till middagen.


Ny start, Ny Blogg, Ny Tid genom Ny klocka! :) Jag köper sällan smycken till mig själv men nu ville jag unna mig någonting extra! Varför? Jo för jag har äntligen tagit tag (för hundrafemtonde gången) i vikten. Men någon gång måste väl vara den gång som funkar? Det känns anorlunda denna gången. Och nu har jag tagit hjälp av Viktväktarna! I Fredags var mitt första möte då jag vägde in mig på Häftiga 81.5 kilo. Inget jag är stolt över men det hjälper att skriva det. Det hjälper att säga det för då märker jag hur sjukt det är. Jag ska som mest väga 72 kilo med min längd. Jag har alltså 10 kilos övervikt. Det är ohälsosamt och skadligt. Dags att skärpa sig!


Ville även slutligen visa maten vi bjöd på idag när Gustaf och Lina var här ikväll. Här är plåten innan den åkte in i ugnen. Färsk Gårdskyckling och kycklingklubbor med färska kryddor på bädd av rotfrukter och Majs.
 Recept för 4 personer
1 hel Kyckling
6 st Egen Plockade Kantareller!!!
4 små morötter
4 små palsternackor
8 potatisar
1 Rödlök
2 Majskolvar
1 msk Kycklingfond
3 dl vatten
Färska kryddor ex: Timjan, Oregano
Salt och Peppar

Gör så här:
Skala och hacka rotfrukterna, lägg dem i formen. Gnid in kycklingen i salt, peppar samt hackade kryddor. Gnid kycklingen både på utsidan och insidan. Lägg kycklingen på rotfruktsbädden. Blanda 1 msk kycklingfond med 3 dl vatten. Häll detta över bädden och kyckligen. Stek i Ugnen på 175 grader i ca 45 minuter tills kycklingen är genomstekt. Ös gärna skyn över kycklingen några gånger.

Totalt 10 Pp (ProPoints) per Portion. 

Det var allt för idag gott folk.
Välkomna till min nya blogg.
Hoppas ni ska trivas och stanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar