torsdag 13 november 2008

Erika ska bli fit, nu ni

Nu är jag på G vettni. Faktiskt.

I måndags som ni alla vet gick det inte så bra, vi fick inget simpass, men vi fick iaf en skön promenad och på kvällen skippade vi det hälsosamma livet genom att äta hemlagad pizza. Men det var iaf riktigt gott:)

Tisdag
Tisdagen blev bara en liten kort promenad upp till grankotten för att låna jens bil. Jag och magnus skulle åka och storhandla och det regnade verkligen katter och hundar. På kvällen lyxade vi till det med underbar kyckling. Och detta är verkligen ett tips om ni inte riktigt vet vad ni ska laga men vill ha någonting riktigt gott.
Ingredienser: Fetaost, matlagningyoughurt, vitlökspulver, salt, peppar, basilika, kycklingfilé, potatis, palsternacka, morötter.
Gör såhär:Blanda ihop feta+youghurt+kryddor till en smet. Skär ett snitt i kycklingen och lägg i smeten där i. Skala potatis morötter och palsternacka och skär i klyfter. Lägg rotfrukterna och potatisen i en ugnsform blanda ihop med olja och oregano. Lägg på kycklingen på potatisen och häll på mer av den underbra smeten. Ställ in i ugnen på 225 grader i ungefär 1 timme beroende på kycklingens storlek.
Super smarrigt



Onsdag
Var ute och gick/joggade. Gick från mig till grankotten och sen sprang jag tillbaka, sedan gick jag upp igen, och sedan sprang jag tillbaka. Sammanlagt sprang jag 15 minuter och gick 25 minuter, så det är ju en liten smygstart, men alltid nått. pekkaurka med magnus försökte iaf tycka om det, men det va svårt, vi båda hävde i oss vatten efteråt. Men om ni nu vill göra denna urk mat, så ger jag er nu receptet.
Ingredienser:
lax, dijonsenap, olja, citron, dill, gräslök, havssalt, potatis, créme fraiche, rom, vitlökspulver, salt, peppar.
Gör såhär:ta fram en ugnsform och lägg 2 cm tjockt lager med havssalt (skippa denna delen ifall ni inte vill dö av törst hela kvällen efter) Lägg på laxen på saltbädden (gör inte det). Blanda ihop 0.5 dl olja med 0.5 dl citron(ta bort hälften av citronen, det blir sjukt surt) och lägg sedan i 1 tesked dijonsenap (ta halva, det smakar urk) hacka i dill och gräslök och smaksätt med salt och peppar. Häll sedan på kryddblandningen över laxen. Ställ in laxen på 225 grader i 25 minuter. Koka potatisen under tiden. Blanda ihop 1 dl créme fraiche med en halv burk röd rom, krydda med vitlök salt och peppar.
inte så jäkla smarrigt, mest en smak av salt, surt och nått annat som jag bara kan beskriva som urk.

Torsdag
Idag sov jag 12 timmar. Vaknade klockan 15 och kände mig lite sådär smådeppig av att jag sovit bort dagen. Jag skulle egentligen åka ner till stan med Magnus och köpa present till min pappa, men om ingen väcker mig fortsätter jag ju bara sova. När ska jag växa upp?
Efter jag vaknat till lite bestämde jag mig för att gå ut och springa lite. Min fot är fortfarande väldigt öm efter förr förra helgens backförsök, och den blev lite värre från gårdagens springning, men jag bestämde mig ändå för att gå ut och springa men ta det lite lugnt. Jag gick upp till grangotten och sprang tillbaka till mig som igår, och sedan gick jag bort till ica tybble och handlade lite och sedan gick jag tillbaka till mig. Så sammanlagt sprang jag i 10 minuter och gick i 30 minuter. Precis när jag skulle gå in i dörren så råkade jag självklart trampa snett och knäckte till min fot igen. Fan. Den är riktigt svullen nu. Men jag har ju levt med det i 2 veckor snart så varför inte leva med det lite till?
Nu ska jag snart ställa mig med disken och efter det ska jag baka piroger. Magnus sa idag "vad huslig du har blivit" och ja, ta mig fan. Jag känner mig som en husmor. Jag väntar på att min man ska komma hem och säga i hallen "honey I´m home" samtidigt som hans näsborrar möts av en doft av nylagade piroger. Det ska bli mysigt.

Oj vilket maffigt inlägg detta blev.
Nu har min eftersvettningar slutat, så nu ska jag in i duschen.
Over and out mothafucka


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar