söndag 23 maj 2010

Räkna får

Det är nästan alltid samma sak på kvällarna här hemma. Ibland känns det som jag har ett litet barn som jag nattar redan nu. Imorgon jobbar Magnus natt, det betyder att han kan sova hur länge han vill på morgonen, då vill man ju passa på att vara uppe lite extra länge på kvällen.

Jag brukar se detta skådespel varje kväll då Magnus får vara uppe "hur länge han vill". Runt 21.00 börjar man se att han blir trött, han försöker då att avleda detta genom att skämta och stoja och leka allan. Detta håller i ungefär 30 minuter, då han lägger sig för att "titta på sina ögonlock lite" ... "Men Magnus, somnar du nu kommer du inte kunna sova inatt" säger jag. "Jodå" säger Magnus, "jag ska bara vila vaket lite".

Nacken nickar till flera gånger, och lika rädd blir han varje gång, han vill liksom inte släppa in sömnen, inte äääään. Bara liiiiiite mer vaket. Sen råkar han somna. Börjar snarka. Sover i kanske 5 minuter innan han vaknar bums och säger någonting som "vad gör du nu?" eller liknande, för att jag ska tro att han är vaken, att han aldrig somnade.

"Gå och lägg dig då älskling, sluta plåga dig själv"... "vad är klockan då?" frågar han då och hoppas på att hon ska vara tillräckligt sent för att han med gott samvete kan kalla sig en nattuggla. "hon är 22.00, gå och lägg dig" ..."Nej då, jag är inte så trött, jag väntar lite"...
Sen ligger han här i soffan, och ögonlocken blir tyngre och tyngre, och nacken tyngre och tyngre, tills den faller ner, och upp igen pang raskt för att säga någonting för att intyga att han inte sover....Detta håller på i ungefär 30 minuter. Sen går Magnus och lägger sig. Då orkar han inte låtsas längre. "Nej, men, jag kom på att det är bäst att jag går och lägger mig nu, för då kan jag sova på dagen imorgon lite, det måste jag ju, för jag ska ju jobba natt. Så detta är nog bäst faktiskt. Ja. Det är nog bäst det här".

Detta är så mysigt tycker jag. Jag ser framför mig hur min son kommer bli precis likadan. Hur han kommer försöka vara uppe, hur trött han än är. Som på nyårsafton när man försökte vara uppe till tolvslaget. Han och Magnus kommer kämpa mot varandra. Vem som klarar det längst. Sen kommer nog Magnus komma på en anledning till varför han måste gå och lägga sig just nu, och snart efter det kommer jag få bära in en alldeles slutkörd, varm, trött, sovandes liten gosepåg till sin säng.

Jag ser fram emot detta. Och jag längtar. Längtar varje dag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar