måndag 25 juli 2011

Fredagen

Godmorgon allihopa! Nu har vi varit på Svensk mark ett tag och det känns alltid skönt. Jag är ingen backpacker, ingen direkt reseguru. Jag tycker det är skönt att vara hemma där jag förstår vad folk säger och där jag vet vad saker betyder. Sen har det självklart varit supermysigt!! Detta ska vi lätt göra om.

Fredagen.
Vi lämnade Wille hos Farmor och Farfar på Fredagsmorgonen och tog tåget från hässleholm till Köpenhamn. Vi åkte till Kastrup och där skulle vi köpa kort för att kunna åka metro. Då kom det fram några ordningsvakter till oss och undrade om vi behövde hjälp. Nej tack sa vi, det går bra. Vill ni ha ett paraply då? frågade vakterna. Det har legat här ett tag och det är ingen som hämtar det. Ja tack säger Magnus fastän det sticker upp två paraply ur vår påse. Det var ju tur för paraplyt var så himla sött. Turkost med söta svarta ugglor på. Jag älskar ugglor :)

Vi kom till Hotellet som tog en evighet att checka in på. Det var massa Italienska studenter och kön sträckte sig en bit. När jag väl kom fram till den tuggumituggande tjejen bakom disken så behövde jag ha mitt presentkort utskrivet. Det visste jag inte. Jag fick snällt gå bort till datorerna och skicka mitt presentkort som jag som tur var hade på min mejl och sedan fick jag ställa mig bakom alla Italienska Studenter igen! Efter nästan en timme kom vi äntligen in på vårt rum. Rummet var väl lite av en besvikelse. Kommer ni ihåg förra veckan, då skämtade jag om att det bara skulle vara två sängar och en garderob. Vi hade inte ens garderob. Haha. Två sängar bara. Thats it. Men det var ändå härligt, vi drog ihop de båda sängarna och tyckte ändå livet var toppen! :)

Vi lämnade hotellrummet och tog Metron till christinehavn, därifrån gick vi ut till Christiania. Vårt första turistmål. Det var både skrämmande och fascinerande. Där stod dom helt öppet och sålde knark och där gick folk omkring som i en dimma av sött luktande rök. Allt var liksom lite på låtsas. Vi satte oss på en uteservering där och tog en öl och en påse chips. Runt omkring oss överallt satt folk och rökte på och ovanför oss  ledde det vägar där turister gick på rundturer och fotograferade "djuren i buren" precis som på zoo. Bisarrt på något vis. 

Vi tog oss in till stan och gick till Kentucky Fried Chicken. Jag hade hört att det inte ska vara så gott som många säger men det tycker jag. Det var lite för starkt bara, men annars supergott!!

Mätta och belåtna gick vi till Tivoli där vi bara skulle gå fram och se vad det kostade och vilka öppettider dom hade. Längst fram på biljettkassan stod det en liten a4 lapp handskriven "Roxette börjar spela kl 22.00. Var i tid". Det såg mest ut som ett skämt. Vi hade inte sett reklam någonstans och det kändes som att Roxett är lite större än en A4 lapp? :P Men det stämde faktiskt. Vi gick in på Tivoli gick omkring, åt gott, spelade, hade trevligt och klockan 22.00 började mycket riktigt Roxette spela. Marie kunde knappt sjunga, det såg ut som hon tappat rösten, hon tog sig över halsen varje gång de höga tonerna skulle komma och hon hoppade helt enkelt över dom. Konserten var riktigt usel och vi gick därifrån efter en kvart ungefär. Då gick vi tillbaka till hotellrummet och bytte om.

När vi bytt om och duschat var vi redo för en tur på stan. Vi gick till en pub i närheten av hotellet och tog oss en öl, sedan skulle vi gå vidare men tröttheten tog vid och vi bestämde oss för att få utnyttja möjligheten att kunna sova hela natten. Vi gick tillbaka till hotellet och somnade gott! I alla fall jag. Magnus låg vaken mycket av natten för han är väldigt känslig för dåliga kuddar. Hotellets kuddar var som att sova på en nerförsbacke sa Magnus surt på morgonen! :)

Lördagens bravader skriver jag om i ett nytt inlägg, för mer hinner jag inte. Nu ska vi äta!:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar