söndag 14 november 2010

Otröstlig på fars dag

Jag hade bestämt mig att bjuda Magnus på middag på Fars Dag. Jag hade tänkt smyga upp i ottan och knalla bort till affären. Wille är ändå klarvaken vid den tiden så han skulle nog uppskatta en liten tur med vagnen. Så hade jag tänkt komma tillbaka lagom till att ge magnus frukost på sängen. Men icke. Wille var vaken hela natten i princip. Han sov först 3 timmar till första amningen, sen 2 timmar till nästa, sen sov han aldrig längre än 30 minuter. Den sämsta natten hittills. Jag som trodde vi hade gjort framsteg. Men icke!

Magnus fick helt enkelt ta Wille så fort han hade vaknat, så jag skulle kunna få sova lite. Jag var helt slut. Så jag fick åka och handla ingredienserna på eftermiddagen istället. Men en 3 rätters middag lyckades jag palla ihop i alla fall!!

Jag hade då planerat allt i minsta detalj, och självklart går många detaljer åt skogen. Jag började göra pajen samtidigt som jag gjorde förrätten. Pajen blev faktiskt riktigt god måste jag tillägga, medan förrätten bara smakade lök och var alldeles för stark!

Förrätten och efterrätten lyckades jag i alla fall tillaga själv. Huvudrätten fick tyvärr Magnus färdigställa, han som bara skulle få maten tillagad för en gång skull. Wille vägrade sluta skrika och det var bara i min famn det passade att vara. Ett tag stekte jag kyckling, böjd framåt med Wille i bärsele, matade honom med flaskan. Ändra fram tills jag kom på att 6 kilo i denna ställningen är ohållbart jobbigt längre än 5 minuter. Så Magnus fick helt enkelt ta över matlagningen helt.

Vi tände ljus och gjorde det mysigt, fast vi fick äta maten i omgångar. Först Magnus sen Jag och turas om att hålla Wille sysselsatt. Till efterrätten hade vi skumpa, som vi har sparat länge, alldeles för länge tydligen, för det smakade så otroligt jäst, den var fruktansvärd.

Men det är tanken som räknas!

Jag hade även köpt gelehallon och dillchips som jag tänkt att vi skulle äta senare på kvällen, till någon film eller liknande. Men det har inte blivit av, allt drog ut på tiden, och nu vägrar Wille sluta gråta. Han har gråtit nonstop i över 2 timmar nu och det är första gången vi är hjälplösa! Ingenting vi har gjort hjälper och vi har verkligen provat ALLT.
Vad gör ni när era barn är otröstliga?


Kvällens Meny

Förrätt
- Gazpacho



Ingredienser

2 skivor vitt bröd, tärnade
1 st vitlöksklyftor, skivade
0.5 dl olivolja
0.5 kg kg tomater, tärnade
1 st röd paprika, urkärnad och tärnad
1 st gurka, urkärnad och tärnad( spara lite till dekoration)
1 st rödlök, skalad och tärnad
2 msk vitvins vinäger
Salt, svartpeppar
Brödkrutonger

Gör så här
Blanda alla ingredienser i en skål, tillsätt 4-5 dl kallt vatten och mixa med en stavmixer. Smaka av med salt och peppar. Ställ soppan i kylskåpet i minst 2 timmar, helst över natten. Soppan skall serveras isande kall med brödkrutonger och tärnad gurka.

Huvudrätt-Kyckling i Jordnötssås



Ingredienser

4 kycklingfiléer, ca 500 g
2 äpplen
2 vitlöksklyftor
1 dl salta jordnötter
1-2 tsk hackad röd
chilifrukt
2 msk jordnötssmör
rivet skal och saft av 1/2 lime
1 msk farinsocker
1 dl vatten
2 1/2 dl Kelda mellangrädde
1 hönsbuljongtärning
1 msk Arla smör
1/2 tsk salt

Gör så här
Skär kycklingen i strimlor. Kärna ur och strimla äpplena. Skala och hacka vitlöken. Hacka nötterna. Viska ihop nötter, chili, jordnötssmör, lime, farin, vatten, grädde och smulad hönsbuljong i en gryta. Låt koka upp. Bryn kycklingen, lite i taget i smör i en stekpanna. Lägg över i grytan och låt koka några minuter. Smaksätt med salt. Fräs äpple och vitlök och rör ner i grytan. Servera med kokt ris och fräst salladslök.

Efterrätt-Ananaspaj


Ingredienser

Pajskal
3 dl krossade digestivkex
1 dl smält smör
1 msk socker

Fyllning
1 Burk krossad ananas 280g fruktkött
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl cremé fraiche

Gör så här
Krossa kexen och blanda dom med smöret och sockret. Pressa ut degen i pajformen. Grädda i 8 min i 175 grader. Låt svalna innan du lägger i fyllningen. Låt ananasen rinna av minst en timma. Blanda ananas, socker, vaniljsocker och creme fraiche. Häll i fyllningen i pajskalet. Grädda i 175 grader i 25 minuter. Servera pajen kylskåpskall.


3 kommentarer:

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar