söndag 15 maj 2011

Erika & Magnus GI Månad

Imorgon är det Måndag och dags för mig och Magnus att testa på detta med GI. Det är någonting jag alltid innan sagt nej till. Jag älskar kolhydrater! Det måste vara bland det bästa som finns. Men självklart kan jag vara utan det i 4 veckor! Vi ska alltså köra 4 veckor med GI. Enligt 3 Fas modellen. Från den 16 Maj till den 16 Juni kör vi stenhårt på de menyer vi bestämt. Nu ska jag och Magnus peppa varandra! Men vad är då 3 fas modellen kanske ni undrar? Jo.

Fas 1 (tar c:a 3 dagar)
Genom att bara äta 20g-30g kolhydrater per dag töms reserverna fort. Kroppen är van att använda kolhydraterna som bränsle, men om det inte kommer in några nya kolhydrater måste kroppen söka alternativa energikällor. Då är det så finurligt att vi har massor av energi lagrade i kroppen i form av fett.
Eftersom vi vill gå ner i vikt är det OK att kroppen tar av vårt lagrade bränsle (fett) och använder det en tid framöver som primär energikälla. När detta inträffar kallas det för att man försätter kroppen i ketos. Observera att det inte är någon skillnad i kosten under fas1 och fas2!

Fas 2 (Antal veckor beror på hur mycket man vill gå ner i vikt)
  •  Ät en kost med minimalt med kolhydrater (c:a 20g/dag)
  •  Ät mat med mycket protein (ta gärna proteintillskott) 
  •  Ät fett
  •  Ät mycket grönsaker
  •  Drick mycket vatten 
  •  Motionera några dagar i veckan.
  •  Lyssna på kroppen och dess signaler. Mår du dåligt går du till fas 3 i stället.

Fas 3 (resten av livet)
Börja att återinföra kolhydrater försiktigt. Tänk på att äta mycket mindre mängd pasta, ris, potatis och bröd än du gjort tidigare. Välj dessutom fullkornspasta och vildris/råris. Undvik allt som heter "snabb" nånting.


Är det någon som blir sugen att köra samtidigt?
Blir vi fler är det lättare att motivera oss! Jag ska väga och mäta mig innan, men sen kommer jag inte göra det på hela månaden. Alltså inte varje vecka som innan. Invägning & Mätning kommer imorgon och Meny för två veckor med recept och allt kommer också imorgon.


7 kommentarer:

  1. Det lät himla intressant faktiskt :). Jag är sugen på att pröva, hoppas att jag har sambon med mig bara :)

    SvaraRadera
  2. Här tillåter vi oss 60gr kolhydrater.

    SvaraRadera
  3. det låter väldigt intressant.. jag kanske kör med fast börjar 1 juni..

    SvaraRadera
  4. Ska bli spännande att följa er! Jag älskar kolhydrater av alla dess slag, så för min del skulle det nog bli för svårt! Dessutom har vi BF den 18 juni, så jag behöver nog börja ladda med kolhydrater istället för tvärtom :P Lycka till, både till er och de som kommer köra med er! Hoppas det kommer gå toppen! :)

    SvaraRadera
  5. Sofie Lindberg16 maj 2011 kl. 09:21

    Hej,

    Jag är med. Testade några veckor innan den stora sjukdomsmånaden slog till och jag mådde bra.

    Jag startar imorgon!

    Kram S

    SvaraRadera
  6. Låter bra det här. Kommer säkert inspireras av meny och recept men kan inte säga att jag kommer köra stenhårt med detta eftersom jag redan håller på med min "sockeravgiftning" i 9 dagar till. :-)

    SvaraRadera
  7. Sent omsider så är jag också på! Jag kommer hålla mig till ett något högre kolhydratintag per dag än er.
    Kom igång med träningen så smått idag efter en push av min 7-åring, som tränar inför ett springlopp på 2 km.
    Känns skönt att börja ta tag i detta, då jag under flera månader haft en smärtande axel och inte kunnat eller orkat göra något med viktuppgång som följd. Nu har jag fått hjälp och är på väg mot ett tillfrisknande.
    Heja er och heja mig!

    SvaraRadera

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar