lördag 14 maj 2011

Ny start

Så vad är skillnaden nu mot förra gången? Svårt att säga. Ingen skillnad egentligen mer än att jag inte tänker lägga någon press på mig själv. Jag tänker inte väga in mig varje vecka, jag tänker inte mäta min kropp varje vecka. Jag tänker inte ha några mål varje månad. Jag tänker ta det lugnt, i mitt egna tempo, så jag inte behöver stressa och må dåligt över att jag inte gått ner någonting i vikt, eller till och med gått upp i vikt. Detta är inte bara för att jag ska bli smal. Detta är för att jag ska må bättre och få tillbaka min energi.

Nu sover Wille mycket bättre på nätterna. Jag kan inte fatta att jag försökte ge mig på att hård-träna och gå ner i vikt när jag inte ens fick 1 timme sömn i sträck per natt på flera månader. Jag hade ju ingen energi kvar! Nu sover jag bättre och det kommer nog hjälpa mig att hitta den där extra kraften och motivationen att ta mig ut och röra på mig.

Ännu en sak har förändrats. Jag är inte längre allergisk. Jag vet inte varför. Jag har hört att graviditet kan förändra ens allergier. Att man kan bli mer allergisk, men även i vissa fall att allergier kan försvinna eller förändras. Min Gräs/Pollen allergi verkar vara helt borta. *peppar peppar*. Jag brukar i början av Maj bli jätte allergisk. Ögonen rinner och kliar, snoret rinner, jag brukar må riktigt dåligt. Sedan brukar det sakta bli bättre men allergin och kli i ögonen och snor brukar fortsätta fram till slutet av Juli. Men jag känner ingenting. Här om dagen gick jag till och med förbi en gräsklippare som klippte nytt gräs. Men jag reagerade ingenting. Det är så fantastiskt. Väldigt svårt för icke allergiker att förstå, men ni som tampas med pollen/gräs allergi vet vilken pina det är!

Jag märker att förlossningen har gjort mig starkare i mig själv. Jag kan gå djupare in i mig själv, ett ställe som innan varit helt outforskat hos mig. Jag hittar dit allt oftare nu. Vågar ta i och lita på att min kropp hanterar smärta och påfrestningar jag tidigare varit för svag för. Jag har gett upp helt enkelt. Men i Torsdags insåg jag att jag är starkare än jag trodde. Nu låter jag löjlig men det är sant.

På Måndag kör jag igång igen. Träning, kost. Jag vill ju verkligen gå ner i vikt. Jag är bara alldeles för svag för godsaker så det går alltid åt skogen direkt. Sötsuget vinner alltid! Denna gången försöker jag mig på GI. Det är många av mina vänner som rekommenderar det nu och för många har det hjälpt även med sötsuget. Det skadar inte att försöka.

Nu är jag även mer motiverad att röra på mig. Nu när jag vet att jag fixar det! Jag har gått med i en tävling inne på Biggest Loser. Det är en tävling där man använder Runkeeper. För att motivera sig själv helt enkelt. Där använder man runkeeper och registrerar allt man rör på sig. Varje månad läggs det man rört på sig ihop och man tävlar mot sig själv, eller mot andra. Det gör man som man vill. Jag använder ju redan Runkeeper och tänkte att detta kan vara ett roligt sätt för mig att pressa mig själv ännu lite till för att komma ut och röra på mig. Jag älskar utmaningar och jag älskar tävlingar, så detta är ju perfekt! Gå gärna med ni också som känner er motiverade så kan vi pusha varandra.

Senare under dagen eller imorgon kommer jag lägga upp ett litet tränings/kost schema som jag ska försöka ha för att motivera mig. Ingenting jag ska följa till punkt och pricka exakt varje dag. Mer bara som ett hjälpmedel. En överblick. Som ett liknande schema jag fick av min pappa för att klara av Vår-ruset. Det hjälpte ju! Jag klarade av det. Tack pappa för att du tog dig tid att göra det fina schemat. Utan det hade jag aldrig fixat det. Det var roligt att bocka av, det var roligt att pusha mig själv att gå ut. Det var precis det jag behövde!

3 kommentarer:

  1. Jag är inte så mycket för att springa men jag har också gett mig fasen på att bli fit ; )
    Jag lägger upp min träning varje vecka så det kanske kan inspirera dig också. Jag läser ju redan din blogg i pricip varje dag så vi kanske kan sporra varandra lite med?

    SvaraRadera
  2. Hm, nu står det för mig att vinnar-sidan inte finns.. alltså, goodiebagsvinnarna.. :/

    SvaraRadera
  3. Riktigt kul att du vill vara med. Glöm inte att skicka ditt användarnamn på RunKeeper så lägger jag in dig direkt :)

    SvaraRadera

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar