tisdag 1 februari 2011

Jag tappar hoppet

Jag vet inte vad jag ska göra med Wille och hans nattsömn! När ska man börja köra massa metoder och försöka ändra hans dåliga vanor? Det blir liksom bara värre och värre får jag lov att säga. Magnus säger "Det är en period, det går över, ta det lugnt" lätt för honom att säga! Som aldrig behöver ta honom på nätterna. Det är ju jag som gör det. Och nu har jag vaknat minst varannan timme i 2 månader och jag blir tokig! I natt var droppen. I natt fattade jag inte om jag drömde eller var vaken, jag försökte liksom sålla ut saker som hände och insåg att nej, detta är nog faktiskt en dröm, och lite senare insåg jag att nu är jag nog vaken, och nu händer nog detta på riktigt. Då hade jag varit och hämtat ersättning också, utan att jag minns det. Hur bra är det egentligen?

Det är ju svårt för er att ge råd antar jag, för ni vet inte hur vi har det på dagarna, eller på nätterna, eller vad jag gör när han skriker och liknande, så jag tänkte, imorgon, då ska jag skriva ner i detalj hur dagen ser ut, när han sover, när han äter, vad jag gör, osv. Så kan väl ni som är duktiga på det där med sömn och rutiner analysera oss och hjälpa oss!! Jag börjar tappa hoppet när man läser om att bebisar ofta börjar komma in i sovrutinerna mellan 3-6 månader, och Wille bara tappar sina rutiner mer och mer.

Från början var det 5 timmar sömn, sen 4 timmar, sen 3 timmar, nu är det varannan men också ofta varje timme! Som han vaknar och gnäller och vill ha mat, eller tröst, eller vad som helst. Så det blir ju bara sämre och sämre, precis tvärtom som man läser överallt. Usch vad man tappar hoppet. I citatet står det "nattmålet" som om det vore 1 mål? Äter era bara 1 gång på natten? Wille äter minst 4 gånger. Åh:(

"3–6 månader: Nu sover de flesta barn längre om natten än om dagen och somnar snabbt efter nattmålet. Många sover både tre och fyra gånger om dagen, men den samlade sömnen minskar som regel under denna period. Nu är förutsättningarna goda att lära barnet bra sovvanor." -Babyvärlden


7 kommentarer:

  1. vet inte vad ni har för rutiner kan bara dela med vad som funkar för oss

    vaknar ca mellan 5-7 då amma sen sover jag vidare till ca 8 går upp
    oliver brukar vakna lite senare, direkt han vaknar så amma sen brukar vi bada i baljan och leka så blir han trött gnäller lite o sover då har ja egentid... sen vaknar o då amma senlek åka iväg eller så sen sov... så e dagen sen kvällen... sista målet ca 23.00 då ersättning då mycket o då e pyamas på o bytt o så sen somna sen ev vakna vid 2 lite amning byte av ev blöja i sängen så att inte han ska vakna till sen sova sen morgon igen . för oss e det viktigt med rätt tidiga mornar rutin på mat under dagen inte alltid hungrig när de gnäller. i o med rutinerna har man lärt sig trött o hunger gnäll.... sen a och o e ersättningen vid 23.00 pröva !!!! urs skickar styrka du kram

    SvaraRadera
  2. Detta är nog ingen tröst, men jag hade oxå ett helsicke med lillens sömn. Det började inte bli bra förrän han var 1 år. Han kunde väcka mig 2-4 ggr/timmen ibland!

    Det blev liiiite bättre när han var 9 månader och jag tog några skriknätter och han fick vänja av sig att 'snutta' på mig, jag hade tyvärr blivit hans napp. Idag fattar jag inte hur jag överlevde detta första år... Men du, även om det inte blir känns som så nu..det BLIR bättre..nångång :)

    SvaraRadera
  3. Har inte heller några tips eller råd som funkar tyvärr då vi oxå är i (och har varit i sen innan jul) en orolig period av många uppvaknanden och amningsstunder nattetid. De sista 2 veckorna har även snuttan börjat bli "rädd" för att somna :-( Skriker panik skriket som vid vaccinationen. Köpte mej en föräldratidning förra veckan för de hade tips om nattning å så men fy f-n säger ja. Det stog ju bara att alla sov typ. En snutte, ersättning rutiner mm men vad gör vi andra då om inget sånt hjälper/funkar. Kan väl bara säga att jag tycker det är skönt att höra att andra har det jobbigt oxå, det är det enda som får mej att stå ut. Låter sjukt och skadeglatt men så är det. Lider givetvis med dej men det känns alltid bättre när man får bekräftat att man inte är ensam och att ens bebe trots allt e normal:-) Inga solskens historier gör sig besvär i mitt huvud just nu, de passerar snabbt in och ut genom öronen :-)

    SvaraRadera
  4. Astrid åt 3.4 gånger per natt tills hon blev 1 år:P bara atts tå ut och bita ihop :)

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig Erika. Skönt att höra att andra också har det så här. Fast lite jobbigt att höra att det inte direkt finns några Quick fixes :) Som med nattningen, när jag väl lärde mig vad han ville ha så gick det pang bom och aldrig haft problem efter det. Wille gnäller lite, då lägger jag han i hans säng och han somnar direkt. Perfekt. Men hur fan håller man honom sovandes liksom!?:)

    SvaraRadera
  6. Oj vad jobbigt! Jag kan kanske inte hjälpa så jättemycket eftersom jag aldrig kunde amma Olivia. Men när hon var fyra månader läste jag en bok som heter "Sova hela natten kuren". Även om jag inte följde den helt så har jag haft tips och trix i bakhuvudet hela tiden och dem har jag haft nytta av!
    Det tog tre dagar så gick hon från att vakna varje eller varannan timma till att sova 10-12h. Hon har visserligen haft återfall, men nu när hon äter mestadels fastföda så sover hon klockrent igen. Så jag kan verkligen rekommendera den boken, (sök på Sova hela natten kuren så hittar du lite om den även på nätet) även om man absolut inte behöver använda sig av alla knepen.

    Hör av dig/er om du/ni vill. Magnus har min msn.
    Hoppas det löser sig!
    Kram Marie och Olivia

    SvaraRadera
  7. svarar här...ska o ska bada ja kanske man inte ska vi gör det och det funkar bra och det är en rutin som för oss är mysig, ibland duschar jag samtidigt ibland bara leker vi. har olja i och Olivers hud är jätte len och fin. Ja han sover mycket på dagarna o ibland händer det att han somnar innan elva som nu ikväll först halv nio sen vakna nu vid halv elva o nu gav vi ersättningen hoppas på bra natt nu!!!Kram

    SvaraRadera

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar