tisdag 21 december 2010

Åh lyckan är kommen

Nu är den här, nu är den här, äntligen, nu är den här!! Ni som följer bloggen, och ni som känner mig, ni vet hur glad detta gör mig!! Jag är alldeles sprallig och det riktigt rusar i mig känner jag. Idag kom brevbäraren extra tidigt också, kunde ju inte bli bättre och så fick jag det fina paketet i handen. När jag öppnade det så kände jag ett lyckorus genom hela kroppen. Och jag veeeet att jag för inte så längesedan köpte en ny, men man kan aldrig ha för många!!! Och denna är ju personlig också, så mycket bättre!! Jag har köpt fina pennor också, som jag kan använda. Åh vad jag längtar efter att få föra över allt från min gamla till denna. Det är nästan det bästa. Jag ska vänta till Wille sover, så jag i lugn och ro kan sätta mig ner och njuta, sen ska jag föra över, jag ska skriva rakt och fint, och tydligt och det är stört hur detta kan göra mig så här ivrig. Men nya pennor lukten mot en ny almanacka, kan det bli bättre?



Almanackan har jag beställt från www.personligalmanacka.se. Först och främst så vill jag poängtera vilket superbra program det var när man gjorde sin almanacka. Så pedagogiskt och lätt. Så jag är riktigt imponerad över personen som framställt programmet. Bra gjort! Inget halvtaskigt utan ordentligt och tydligt! Men det jag blev mest imponerad över var alla alternativ man kunde välja mellan. Det var som jag var i himlen och jag vet att alla ni almanacks älskare där ute kommer bli helt tokiga. Här visar jag en liten sammanfattning av programmet. Klicka på bilderna för att se dom större.




1. Du kan välja antingen bakgrundsfärg på första sidan, eller en egen bild från datorn.

2. Välj färg på din text. Jag valde vit som matchar prickarna på overallen.

3. Välj text, 2 rader. Jag valde bara 1 rad för jag ville inte täcka för den fina bilden på Wille.

4. Välj vilket omfång din almanacka ska ha, superbra om man beställer en almanacka mitt under året, om man har tappat bort sin egna eller liknande. Då slipper man få massa onödiga månader, du beställer från det datum du vill ha den helt enkelt! Här väljer du även språk.

5. Här väljer du färg på gummisnodden. Jag valde vit som matchar texten.

6. Här väljer du hur du vill att det ska se ut, vart linjerna ska sitta, färg på linjalen, om du vill ha randigt. Jag valde grön-randigt för jag gillar när det är lite färg, jag valde även en grön linjal.

7. Här kan du lägga in extra grejer på dina dagar, exempelvis vilket väder det var under dagen, om du har jobbat, etc. Jag valde att lägga in en liten ruta för träning, eftersom jag ska börja träna som nyårslöfte, som vanligt :)

8. Här kan du lägga in personliga datum. Födelsedagar, årsdagar etc. Det bästa var att man kunde impoertera sina datum från facebook!! Så man slipper ha koll själv på allas födelsedagar:) bara importera in i almanackan så finns dom där! Så smart!

9. Detta är min absoluta favoritdel av allt. Här kan du lägga till personliga moduler. Vad du vill fylla ut sidorna med. Extra funktioner helt enkelt. Här får man välja och vraka mellan hur många som helst. Träning, tentor, kurvor, att göra, listor, ideér, mm. Jag valde en tom ruta med linjer för anteckningar, "veckans att göra", en lista, veckans idé.

10. Här väljer du hur dina sista blad ska se ut. Jag valde översikt och linjerat för jag gillar att kunna ha översikt över alla månaderna på en och samma gång. Bra när man ska räkna ut veckor osv. Plus att jag ville ha linjerat för extra anteckningar.

11. Här kan man välja till någonting roligt att ha i slutet av almanackan, exempelvis 10 sidor målarbok för tråkiga föreläsningar, eller 10 sidor sudoku för en lång tågresa eller nått liknande. Jag valde linjer här också eftersom jag verkligen gillar att anteckna :)

12. Ägarsidan. Den första sidan när du öppnar din almanacka. Här kan du skriva ett personligt meddelande till den som öppnar din almanacka. Jag valde "Hej, detta är min almanacka, om jag glömt den någonstans kan du väl kontakta mig" följt av min adress.

Nu har Wille under tiden jag skrev detta somnat. Så nu ska jag sätta mig i soffan. Ett glas med glögg, lite pepparkakor och mammas knäck och sen ska jag bara njuta med mina pennor och min almanacka! :)

4 kommentarer:

  1. Fick hem min almenacka idag jag med, är supernöjd! Tänkte höra om du fått mitt mail ang vinsten?

    SvaraRadera
  2. Wow, vad snygg den blev. Så praktisk! Tyvärr är mitt liv lite för oplanerat (eller snarare i sista sekund planerat) för att jag ska kunna förlita mig på någon almanacka. Allt ligger oturligt nog i min Iphone eftersom alla möten blir flyttade 20 gånger per dag och man måste ha tvärkoll på när man ska boka in lunch och hemgång.

    Fast nu kom jag på att man faktiskt kan använda en blyertspenna med. Kankse ska köpa mig en almanakca jag också!

    SvaraRadera
  3. Josefine: Vad roligt att du blev nöjd! Det blev jag också. Så himla bra är den, och jag älskar verkligen almanackor. haha.

    Alfvan: usch för tekniska almanackor. Jag vill bläddra, och titta, och sudda och tipexa, och mysa. Det är halva nöjet! :)

    SvaraRadera
  4. Jag älskar almanackor och jag älskar personliga almanackor! I år (nästa år) köpte jag en sådan större variant - den är perfekt! Där får jag plats med ett möte på en rad och behöver inte ta upp två timmar när det bara tar en timme. Underbart! Och min är rosa - såklart ;)

    Jag har redan fått börja använda mig (massa saker som händer i januari med plugg och mässor och annat) men ska köpa nya pennor nu i jul och fixa den ännu finare :)

    SvaraRadera

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar