onsdag 29 december 2010

Julen i Skåne

Julafton
Skattjakten
Julafton började med att jag och Magnus hade gjort en skattjakt till barnen. För att de skulle hålla sig sysselsatta under dagen. Skattjakten var över på någon minut och skatten slets upp på direkten. Vi hade beställt massa blandade små-prylar från Kalasbolaget och påsen fylldes av såpbubblor, vattenpistol, tatueringar, leksaksgubbar, racerbil, studsboll. Men det som både Felix och Maja tyckte bäst om var medaljen som dom fick. Guldmedaljen. Den hängde fint runt deras nackar hela kvällen och de var så stolta över att ha vunnit "Första pris i skattjakten" :)

Skatten är funnen

Innehållet i skatten. Massa fina småprylar för barnen att leka med.

Medaljen var det bästa i påsen tyckte Maja & Felix

Kalle Anka
Precis som i de flesta Svenska hem så skulle det kollas på Kalle. Vi brukar sitta bänkade vid TV:n och titta på när dom tänder ljusen hemma i Skövde. Det är alltid spännande och se om dom lyckas tända på första stickan, och hur mycket dom skakar:) Men i år missade jag faktiskt själva ljuset och även tomtarnas julparad. Men vi tog igen det genom att sitta kvar och titta även när barnen hade tröttnat =)

Maja i pappas knä framför Kalle

Wille nakenfis i Majas knä framför Kalle

Wille mellan klädbyten i Jessicas knä framför Kalle. Grodan :)

Mange fortsätter titta på Kalle efter barnen tröttnat:)

Tomten kommer
Magnus brorsa Håkan fick uppdraget att spela tomte. Han var väl inte överlycklig över uppdraget men han tog ändå till sig det och gjorde ett fantastiskt jobb! Haltade lite och stånkade, bar in säcken, och satt där i den varma dräkten en bra stund. Det var många klappar att dela ut. Jag är imponerad! :) Barnen tyckte det var jätteroligt när tomten kom och var inte alls så rädd för tomten som jag alltid var när jag var liten. Håkan gick förbi fönstret utanför och kikade in, som vår tomte också brukade göra när jag var liten. Även fast jag är 24 år, och själv mamma, så fick jag rysningarna i kroppen, precis som jag fick när jag var liten. Tomten är läskig! När tomten hade delat ut alla klappar gick Felix (4 år) fram till tomten och sa snällt men bestämt att det var dags för tomten att gå vidare, han sa även att han inte skulle glömma av att besöka hans kompis. Barn är så härliga! =)

Maja & Felix tittar efter tomten i fönstret.

Tomten kommer äntligen!

Tomten spelad av Håkan

Maja & Felix väntar på att få sina julklappar

Många klappar blir det! =)

Wille med hans kusiner hos tomten

Självklart ser alla familjers julafton ut helt olika! Men jag måste ändå säga att julafton nere i Skåne var inte så stor skillnad från hur vi firar i Skövde. Det enda som skildes lite åt var ordningen på det man gjorde, och tiderna. Men annars gjordes det samma saker, och det åts samma mat. Det var skönt att det kändes som en riktig jul, även fast det inte var den jag är van vid. Jul i Skåne. Det är verkligen någonting jag vill göra om :) Jag är jättenöjd över julen nere i Skåne! Jag missade självklart att ta kort på julbordet, men det ska jag säga er att det var något alldeles fantastiskt! Riktigt gott och mycket mycket mat. Precis så som det ska vara. Tack familjen Walter för en oförglömlig jul!

Myser med Wille i hans söta finkläder:)

Maja var så söt och vaggade Wille i hans babysitter när han blev lite gnällig.

Maja & Felix var nyfikna på sin kusin.

2 kommentarer:

  1. Fina bilder Erika! Och kul att få fira julen med er! Nästa gång hoppas jag på mindre förkylning & röd näsa, & desto mer gos & kel med Wille! Tack för i julas!! Hoppas vår plan går i stöpet & att vi kan hälsa på er snart. Kram på er! =D

    SvaraRadera
  2. Tack för att ni var hemmma o firade jul. Roligt att ha hela familjen samlad, och att ni trivdes med julen i Skåne Gott Nytt år önskar Britt o Karl-Äke

    SvaraRadera

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar