fredag 3 december 2010

Sömn


Wille har svårt att sova, eller inte svårt att sova, men svårt att somna, men jag antar att alla bebisar har det, mer eller mindre. Han somnar ju självklart, och oftast innan 22. Så han har ju inga jätteproblem. Men det tar ju tid. Från 19 ungefär, vaggar, studsar, gungar och sjunger jag för honom. Han somnar in, vaknar upp, somnar in, vaknar upp. Jag vaggar honom i famnen först, sen när ryggen säger stopp, då lägger jag han i hans insats till barnvagnen och studsar honom i den på pilatesbollen, det älskar han! Så tillslut somnar han ordentligt i 10 min, vaknar igen. Somnar in i 20 minuter, vaknar för att sedan somna in för natten. Då brukar han alltså få sova i sin insats första passet, som varar 3-5 timmar, eller i sängen om han somnade under tiden jag ammade.

När jag sedan går och lägger mig, flyttar jag honom till hans spjälsäng. Jag har märkt att börjar jag natta Wille redan vid 19 skriker han ingenting. Endast om jag slutar natta, helt enkelt. Men vaggar och gungar jag honom hela tiden, är han självklart nöjd, fram tills att han somnar. Men det tar ju tid och energi må jag säga att natta så länge varje kväll! 2-4 timmar brukar det ta, allt som allt. Från att jag sätter på pyjamas till att han sover ordentligt.

Nu undrar jag. Hur gör ni på kvällar/nätter?? Somnar era bebisar i spjälsängen direkt? Hur lång tid tar det för er att "natta" och blir det mycket skrik? Har ni några knep vad som funkat bra för er? Jag behöver alla tips jag kan få för att kunna dra ner tiden lite så vi kan börja natta senare och få honom att somna tidigare!

5 kommentarer:

  1. Från 4 månaders ålder tar det i regel 2 minuter för Olivia att somna på egen hand i sin spjälsäng, utan vaggning. På dagen är det samma sak fast i vagnen. Men det har krävts lite "träning". Jag tog hjälp av Anna Wahlgrens bok "Sova hela natten". En liten kur som hjälper småttingar att sova på nätterna.
    Tror dock inte den rekommenderas förren barnet är ca 4 mån. Men osäker på det.

    Du kan läsa lite om "sova hela natten kuren" här:
    http://www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/sova-hela-natten

    Jag använder mig dock inte av allt som tillhör kuren utan bara delar. Så som fasta tidpunkter, och gör skillnad på att sova på natten och att sova på dagen. Hon får bara sova i spjälsängen på natten.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Marie! Jag ska kolla på den boken! Kram!

    SvaraRadera
  3. Skulle ha skrivit till dej igår men barnen kom i mellan och jag glömde bort det =(
    Men när min son var liten och han vägrade att somna och vi blev trötta på att göra allt som tex köra med vagnen och sådant så köpte vi Lullabub fötter.
    Du sätter spjälsängs benen på dessa och så fanns det 4 olika vibrationer som gjorde att sängen gungade lite mjukt. Och vår son sov som en ängel!
    goggla på dom och läs, helt klart värda pengarna.. Iallfall hos oss =)

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset Monica! Men 1500 kronor?! jösses, det har jag ju absolut inte råd med:( Får hoppas att någon snart lägger ut ett par på blocket!

    SvaraRadera
  5. Hej, ja dom e rätt så dyra och dom kostade mer när vi köpte dom.. Men dom var värda pengarna iallfall till honom =)
    Dottern har vi inte behövt dom till och det e jag glad över =)
    Men jag kom på, där finns något som Brio har gjort.. små klossar ( tror jag ) som man sätter sängbenen på och så kan du vagga sängen själv.
    Tror dom heter något med vyssanlull..
    är inte säker.. Men dome bra billigare iallfall =)

    SvaraRadera

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar