tisdag 8 mars 2011

Gratis Preventivmedel

Jag vill ge er alla ett tips som ska börja med preventivmedel efter graviditeten och är under 25 år. Innan kostade det nämligen pengar men nu har dom infört ett nytt system så nu är det GRATIS att hämta ut preventivmedel innan man är 25 år. Detta gäller inte i alla kommuner, så du måste titta upp exakt vad som gäller i din kommun. I Örebro är det i alla fall helt gratis, så jag fick en glad överraskning när jag var där tidigare i veckan och skulle hämta ut mina piller.

Hon frågade mig om jag hade testat cerazette innan. Nej sa jag. "Då kanske det räcker med ett paket, innan du vet om dom passar dig?" smart tant. Hade jag tagit bara ett paket så hade jag hunnit bli över 25 när jag skulle hämta nästa, och därmed behövt betala. "Nej men jag har väninnor som äter cerazette så i så fall ger jag mina till dom" sa jag och roffade åt mig piller så det räcker för hela året :) Man måste ju vara lite snål ibland!



13 kommentarer:

  1. Svar:
    Pust ut! Haha..tur det ^^,

    Tack så mycket ^^

    SvaraRadera
  2. ha ha ha Helt rätt!Du är då en riktig kompis du!
    Man får inte vara dum inte!

    Tack snälla!Självklart ska jag tjäna extra chanser.Vinner aldrig något,men nu ska jag slita som ett djur.Hoppet är ju det sista som överger en...Påstår de ja!
    Har haft dig på Bloglovin ett tag,men har nog aldrig sagt att det är en jäkla skön blogg du har!
    ha en härlig dag!Kram

    SvaraRadera
  3. Gratis? Jag har Cerazette och inte är det gratis i den här kommunen. Det måste jag kolla upp på en gång! Synd bara att jag redan plockat ut piller för ett helt år redan :)

    SvaraRadera
  4. Oj. Gratis? Det skulle min kommun också införa tycker jag! :)

    SvaraRadera
  5. Vilken grej. Jag är ju 28 så det är för sent för mig, men jag upptäckte en annan finurlig sak angående p-medel, att min hormonspiral (som kostar ~1500 kr) gick på högkostnadsskyddet, och eftersom jag haft en del penicilinkurer och annat det sista året blev den nästan gratis. Och räcker 5 år. Gilla!

    SvaraRadera
  6. Sv: Men den sitter i/håller fem år om man inte väljer att ta ut den. ~300 kronor/år, det är väl ungefär som p-piller? Och nu blev det som sagt i prinip gratis, och jag har gratis medicin till juli ;)

    SvaraRadera
  7. I såna lägen får man verkligen vara snål:)
    önskar vi kunde ha samma i våran kommun, men nä här e de kommunen som är snål;)

    ha en underbar dag:)

    SvaraRadera
  8. jaha de va som tusan!
    Det ska ja genast ta reda på:)

    SvaraRadera
  9. Jävla "under 25". Det var ett år sedan (ja, exakt faktiskt) som jag var UNDER 25... Typiskt :P

    SvaraRadera
  10. Det låter ju bra. Jag bor ju i Örebro med. :) För ett år sen var det inte gratis.

    SvaraRadera
  11. Jag tror jag gav 600 kr för ett helt år. Det är ju inte så jättefarligt men gratis är ju alltid gott!

    Vilken tur att du håller koll på mig! Ska försöka komma ihåg att skriva "lott 4" imorgon ;)

    SvaraRadera
  12. Whaaat?! Så var de inte för mig när jag hade kvar mitt recept, hon på Apoteket frågade om jag ville ta ut dem sista jag hade kvar så sent som för en månad sedan. Jag svarade nej, jag behöver dem inte. Jag har ALLTID betalat fullpris för mina Cerazette och då åt jag dem i tio år! :O

    SvaraRadera

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar