onsdag 9 mars 2011

Ullared inköpslista inför Bebis


Jag har en väninna som är gravid och som till helgen ska till Ullared. Hon skrev ett sms och ville ha lite tips på vilka saker man behöver till bebisen och som kan vara smidigt att köpa i Ullared. För det kan vi väl alla erkänna att det känns underbart i kroppen när man hittar ett riktigt fynd :)!! Istället för att bara skicka ett sms till henne så lägger jag ju självklart ut listan så att alla kan få ta del av den. Det finns ju fler som är gravida=) Detta har vi eller nära vänner köpt i Ullared och vi är nöjda med allt. Detta är en lista över saker man kan behöva till en bebis upp till 1 år. Sen har jag ingen direkt koll på saker man måste ha :)

  • Spy-handdukar (Köp Många!)
  • Babysitter (Ett måste!!)
  • Amningskudde (Jade hade aldrig överlevt utan)
  • Babygym (Wille älskar speldosan i babygymet från Ullared)
  • Spjälskydd
  • Påslakan, Lakan, Örngott och Kuddar till spjälsäng & vagn
  • Våtservetter (INTE dom runda rosa behållarna, sämst!!)
  • Pappersservetter
  • Gåstol (Creativ baby 250 kr, med blinkade ljus och ljud)
  • Hoppgunga
  • MAM nappflaska och extra nappar (MAMs flaska är underbar)
  • Pulverfördelare
  • Termos
  • MAM nappar (I början var det bara MAM som wille tyckte om)
  • Matlådor till barnmaten
  • Amningsinlägg (Natusan är superbra!)
  • Dinglisar (kostar 39 kr på Ullared, 139 kr på babyproffsen)
  • Bitring
  • Skallra
  • Puder
  • Barnolja
  • Barntandborste
  • Borste och Kam
  • Nagelsax och fil
  • Badbalja
  • Pyjamaser! och andra kläder förstås
  • Babyfilt
  • Skötbordsunderlägg
  • Apan från fisherprice, Willes absoluta favoritleksak!
  • Mjuka skedar
  • Pipmugg
  • Tallrikar med sugpropp
  • Topps både vanliga och till bebis
  • Desinfektionsmedel
  • Iskubsfack (för att frysa in smakportioner)
Har ni något utöver detta som ni köpt i Ullared och kan tipsa om? 

13 kommentarer:

  1. Oj vad mycket saker det är som man inte ens tänker på! Puh, hur ska detta gå? haha.. Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Vill bara säga att babypuder inte är bra för lungorna :/ Läst massa hemskt om det för ett tag sen..
    Om man vill ha nåt slags puder så kan man ta vanligt potatismjöl :)
    Skonsamt och ekonomiskt ;)
    Men mest var det ju bara massa bra grejer du skrivit upp :)

    SvaraRadera
  3. sv: Hej! Kul att du vill vara med och tävla hos mig! Dock ser jag att du inte valt ditt smycke ur den kategori som tävlingen gäller. http://www.add9.se/smycken/bronk/ - här kan du välja ett smycke för upp till 169 kr :)

    SvaraRadera
  4. Oj, hahaha! Inte lätt att hålla reda på timmarna när det är som du säger. Att man är nattuggla ;-) Tur du har koll iaf ;-)

    SvaraRadera
  5. De verkar ha mycket bra, Gekås. Jag vill också dit! Får försöka få med sambon nån dag...

    Jaså, vilken tur du hade! :D

    SvaraRadera
  6. Försökte googla men hittade inget förutom någon som frågat på nåt forum.
    Det farliga (hur farligt eller vad det kan medföra vet jag tyvärr inte) är om barnet råkar andas in pulvret, och kan..jag vet inte fastna i lungorna på nåt sätt :S
    Men använder ni det varje dag? Varför?
    Puder (eller potatismjöl) behövs väl bara om barnet är mycket röd i rumpan och den inte ska vara fuktig (om man måste sätta på blöjan direkt, annars är det bättre att vara barrumpad :) Och då behöver man ju inget puder.
    Har aldrig använt nåt av dom förrän för några månader sen när Noa var dålig i magen och blev jätteröd med sår i rumpan :( Då tog jag lite potatismjöl ett par gånger.

    SvaraRadera
  7. ha ha ha Snacka om storshopping!
    Du förtjänar ju lätt att va med i programmet!
    Ullared är grymt på många sätt o vis!

    SvaraRadera
  8. Sv; Tack så mycket, nu är det på bättringsväg här hemma igen - SKÖNT!

    SvaraRadera
  9. Hihi - jag skulle säga styk 2/3 delar *s*

    Kräkhanddukar använde vi aldrig med första (eller tredje) för de kräktes aldig. Flaskor har vi inte använt annat än med mittersta - napp är det bara äldsta som ville ha o.s.v.

    Amningsinlägg har jag kört med tyg - finns kanske också på GeKås - vad vet jag.

    Puder är son sagt inte bra att använda.

    SvaraRadera
  10. Tack så mycket för denna listan, den får följa med när det blir dags för Ullaredsturen inför bebisen som kommer om några månader! :)

    SvaraRadera
  11. Bra lista! Blir ullared på fredag för min del :)

    SvaraRadera
  12. Jag håller på att kolla diverse listor för fullt då jag och maken har dålig koll på vad man behöver så tack för inspiration från dig. :-)
    Ser att någon kommenterat att du kan stryka 2/3 men jag tycker helt klart att man skall anpassa sig efter vad man själv tycker är viktigt att köpa. Vi har ju alla olika behov och vill använda olika saker. ;-) Jag är i alla fall oerhört noggrann med att använda ekologisk babyolja etc på vår lilla myra som väntas i juni.
    Ha de gott! Kramar Anna

    SvaraRadera

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar