onsdag 6 april 2011

Antibiotika tips

Nu har jag ett tips till alla er stackars mammor och pappor där ute som är eller kommer bli i samma sits som vi är i. Vi har i fyra dagar tvingat i stackars Wille antibiotika. Och han gråter och skriker och stretar och stänger igen munnen och trots detta lyckas vi tvinga i honom det, och efteråt kräks, hostar och hatar han oss. Så detta är verkligen det värsta jag gjort i mitt liv! Men nu har jag kommit på knepet. Blanda ÄppelPuré med mjölk så det blir vällingliknande konsistens. Sen häller du i antibiotikan. Antibiotikan är sur, men mjölken är basiskt och det gör att det hela blir så neutralt det kan bli. Äppelmoset gör att det sedan smakar sött och gott. Wille drack upp allt med glädje igår kväll.

Varning: Tänk på att mjölken gör att antibiotikans effekt minskar då den blandas med mejeriprodukter... Konsultera din barnläkare och se vilken slags antibiotika ni har och hur substanserna interagerar med mjölkenzymerna

Detta fick jag höra nu i efterhand. oops. Vi hann iofs bara testa detta 1 gång innan vi var klara med kuren, så för oss spelade det nog inte direkt någon roll. Men tänk på det ni där ute innan ni testar! 

10 kommentarer:

  1. åhh det måste jag prova om vi tvingas ge dottern pencillin igen nån gång- vi hade med ett helvete sist och kom aldrig på nått bra utan fick köra på "hålla upponer tills hon måste svälja" metoden;(

    SvaraRadera
  2. Det ska provas kan jag lova! Det är även här med vånda vi tvingat i stora tjejen medicin, hatar att göra det men det är ju för att de ska må bättre. Är dock tveksam att det ska gå att lura stora tjejen (har provat att blanda med mjölk, i oboy, förut, och se den gubben gick inte) men kanske det finns hopp för lillprinsen.

    SvaraRadera
  3. Tänk på att mjölken gör att antibiotikans effekt minskar då den blandas med mejeriprodukter... Konsultera din barnläkare och se vilken slags antibiotika han har fått och hur substanserna interagerar med mjölkenzymerna.. Tipps bara så kanske lillen slipper ta en kur till...

    SvaraRadera
  4. Bra tips! Jag måste oxå tvinga i min kille penicillin nu, inte kul. Men han är ju större så då kan man muta med saft och sockerkaka :)

    SvaraRadera
  5. Man ska väl egentligen inte blanda ut antibiotika med nåt? O man ska ge det emellan måltider typ en timme efter eller två timmar före? Så var de iaf när ja skulle ge Nathalie det för öroninflammation..

    SvaraRadera
  6. Det är det ingen som har sagt någonting om. Magnus blandar och ger antibiotika varje dag på jobbet, så han borde ju veta det, men han tyckte också vi skulle blanda det. Kanske beror på vad det är för antibiotika.

    SvaraRadera
  7. Tror att det är så att man inte ska blanda några mediciner med något - men när alternativet är att inte ta medicinen så är det ok att blanda.. ;) Har hört att man kan blanda med fruktpuré/smoothie också om han tar det? Vi har aldrig behövt tvinga i äckliga mediciner än, bara hostmedicin och det tyckte hon var toppen! ;)

    SvaraRadera
  8. Ja kan så vara. Det va nåt om att det inte gav lika bra effekt om man blandade ut. Men e säkert samma som att folk säger att man inte kan dricka när man äter penicillin fast man kan. Huvudsaken e väl att dom får i sig skiten:)

    SvaraRadera
  9. heeej gumman.... en del antibiotoka slås ut med hjälp av mjölken dock en kåvepening ( om jag minns rätt ) det går att få stolpiller på vissa antibiotikan OCH kåvepenin smakar lite illa och kan bytas ut till amimox, det är lite mindre dos och smakar bättre ... tänkte om Wille får mer problem..kolla med mange han vet!!!!! kramis

    SvaraRadera
  10. dock ej kåvepenin skulle det stå=)

    SvaraRadera

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar