onsdag 13 april 2011

Recension Glassmaskin Obh-Nordica

Nu har vi testat glassmaskinen från OBH-Nordica

Hur funkar det?
Först och främst måste skålen man gör glassen i stå i frysen i 8 timmar innan man kan göra glassen. Först så gör man en glass-smet från ett av recepten i den receptbok man får med. Där finns det nästan alla smaker du kan tänka dig. . Vi har på bilderna testat vanilj-glassen. Man rör bara ihop alla ingredienser och sen låter den stå i kylen ett tag tills det blir kallt. Sedan är det bara att lägga ner smeten i skålen och sätta på locket och trycka på start. 15 minuter senare har du hemgjord glass.

Positivt
Jag kan väl inte säga att jag har ätit så mycket hemgjord glass innan så jag har väl inte så mycket att jämföra med. Men jag kan inte se att det skulle kunna bli så mycket godare. Denna glass var helt underbar! Gräddig och len. Sedan tycker jag att designen är mycket bra. Den är verkligen liten som ni ser på bilden längst ner till vänster där jag jämför den med en liten kryddburk. Den tar alltså knappt någon plats varken i frysen eller i skåpet. Den är på det sättet också väldigt lätt att ta fram och använda. Det är inget bök och inget jobbigt. Man får med recept som är måttade precis efter maskinen och den är lätt att rengöra. Det blir inte så mycket glass, perfekt för en liten efterrätt till barnen etc. Smeten klarar sig också länge i kylen. Så man kan göra en stor sats som står kvar i kylen och som man sedan använder efter behag. Vi gjorde en stor sats i Torsdags som vi bjöd Gustaf och Lina på när dom var här. Samma smet gjorde sedan Magnus glass på i Söndags och det smakade lika gott då. På samma smet gjorde vi alltså Vanilj, Chokladkross, och blåbärs glass av. Så det är verkligen smidigt!
  • Underbart gott
  • Snygg Design
  • Liten och Smidig
  • Receptbok på köpet
  • Enkel att rengöra

Negativt
Det vi tyckte var mindre bra är just det som även är charmen med denna glassmaskin. Det blir rätt lite glass. Ca 320 ml. Det betyder att man får bara typ 1.5 dl glass var om man gör 1 sats. Man skulle egentligen vilja ha mer. Men då den är väldigt gräddig så räcker det egentligen med det man får. Det är bara så gott så man får aldrig nog. Man får med 2 skålar att göra glassen i så självklart kan man göra dubbelsats. En till sak vi reagerade på är att det är lite svårt att få ur glassen ur själva skålen när man ska lägga upp. Eftersom man inte får använda några metall-föremål i skålen så ska man med plastskedar få upp glassen som oftast i botten fryser fast lite. Det är lite klumpigt, men förståeligt eftersom man inte ska förstöra skålens magiska funktion :)
  • Liten portion
  • Svårt att gröpa ur glassen

Inom bara några dagar kommer tävlingen upp där du kan vinna din alldeles egna glassmaskin. Ska jag ge er ett tips så är det att lägga till bloggen på bloglovin så du inte missar tävlingen! :)

Follow I got too much time to kill

5 kommentarer:

  1. Åh väntar med spänning på den tävlingen :).

    SvaraRadera
  2. en slickepott att ösa ur glassen när den är färdig med är det bästa och smidigt!

    SvaraRadera
  3. Hej har precis köpt min men upplever inte att locket går ända ner när man gör glassen samt att det vickar lite är detta rätt eller gör jag fel????

    // Johanna

    SvaraRadera
  4. Johanna: Lirka på locket så sätter det sig bättre. Vi hade också problem att få fast det ordentligt första gången. Men det går tillslut :) gängerna blir nog lite frysta kanske. Sen att den vickar minns jag inte om den gjorde, det tror jag inte. Ingenting vi störde oss på i alla fall.

    SvaraRadera
  5. To small and not worth the effort

    SvaraRadera

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar