lördag 2 april 2011

Penicillin & Tjuvkik

Godmorgon alla. Natten har varit bättre än jag trodde den skulle bli. Trots dubbelsidig öroninflammation har Wille ändå sovit helt ok. Det tackar jag för! Vi lämnade inte sängen förrän 7.30, så en riktig sovmorgon med andra ord. Någonting har däremot hänt med min rygg. Efter gårdagens promenad till sjukhuset och tillbaka så knäckte det till och jag har fruktansvärd värk nu, det är lite otäckt. Men sånt får man leva med när man bär omkring på en 10-kilos klump hela dagarna.

Det är omöjligt att få i Wille penicillinet. Hur har ni gjort med era små? Wille bara spottar ut det. Jag har försökt både med sked och med spruta nu, men han liksom samlar det längst bak i halsen och sen spott/hostar ut allt. 
Såhär glad kan man vara trots att man är sjuk! :)
Jag och Magnus har suttit och klurat på nya lekar/tävlingar och kommit på några som faktiskt blivit riktigt riktigt bra! Den första av dom kommer ut senare ikväll (om nu tiden räcker till) annars blir det imorgon. Men här kommer en liten tjuvkik! =) Som vanligt får vinnaren fina priser ut goodiebagen!=) Har du inte anmält dig till goodiebagtävlingen så se till att göra det! Alla kan självklart vara med och tävla och det är aldrig för sent att anmäla sig.


Nu ska jag sätta mig och uppdatera goodiebagen, för jag har flera fina produkter att lägga ner! :)

13 kommentarer:

  1. ge honom någon juice direkt efteråt, alltså ge honom först medicinen, och dricka som han verkligen tycker om, då kommer han automatiskt att svälja medicinen också ;)

    SvaraRadera
  2. Vi brukar blanda ner medicinen i lite saft i nappflaskan. Då dricker Maximilian alltid upp det:) För att få i honom medicin annars är omöjligt!

    SvaraRadera
  3. sv: tack för tipset, men han är ju bara 5.5 månad. Han har aldrig testat någon dricka direkt. Han dricker ju bara ersättning/välling/vatten.

    SvaraRadera
  4. Om ni har honom liggandes och ger medicinen i sprutan så kanske han sväljer?
    Hur många ml är det ni ska få i honom åt gången?

    SvaraRadera
  5. Hmmm.. Svårt när han är så liten.. Kommer faktiskt inte ihåg hur gammal min grabb var när han fick sin första öi? Tror han var lite äldre.. Då är det ju lättare att få i dom medicinen, just genom att ge dom något annat gott i samband. Lite svårt att förklara för honom att han mår bättre sen om han äter medicinen också :) Vilken sort fick han?

    SvaraRadera
  6. Peka: 5 ml åt gången 3 gånger per dag. Men även fast han ligger ner så samlar han liksom upp det och spottar ut det, samma som med maten, haha:)

    Ylva: Åh jag vet inte vad det står på flaskan, och har så ont i ryggen så orkar inte gå och titta, haha. Men jag ska kolla upp det senare! :)

    SvaraRadera
  7. Halvbliggande, håll emot munnen med en handduk och stryk över halsen..Det funkar här ibland. Lutar man för långt tillbaka sätter de lätt i halsen. Vi brukar ta dubbel mängd mot ordinerat fast i2 omgångar (5 x 2) för att en del iallafall stannar i trots att det mesta åker ur. Stora tjejen kan man ändå inte lura med att blanda medicinen i något eller ge något efter, det är krig ändå :/

    Vad kul med nya tävlingar och nya priser! Har ännu ingen gissat rätt på bilden? :)

    SvaraRadera
  8. Haha skrev om det där med mediciner igår...
    Det är totalt olika med mina barn. Den ena avskyr, den andra tar vad som helst.

    SvaraRadera
  9. ja ni har verkligen haft otur när det gäller sjukdommar.. det går ju bara runt.. hoppas du får ner lite åt gången iaf. annars får du höra av dig till vårdcentralen och säga att du vill ha droppar istället.. det finns ju typ sån äpple juice för barn tror det är semper som har dem. de kanske är bra att blanda med. tänkte kanske inte så bra att blanda med något som han idag dricker bra, han kanske slutar att dricka det om han känner smaken av medicinen.

    hoppas att ni blir friska snart..

    SvaraRadera
  10. just det.. det ska bli kul att se hur pusslet blir :)

    SvaraRadera
  11. Andrea: Ja men usch vad det låter jobbigt :( Hålla emot med handduk. Som om jag ska kväva honom. Fast det är ju för hans eget bästa! Japp. Aiso gissade rätt.

    Martina: Åh vad skönt med någon som tar vad som helst!! :) Slippa kriga!

    Alexandra: Ja hoppas det blir roligt :) Bra tips det där med drickan. Men vi har liksom tänkt vänta lite med att dricka sött, vi vill inte att han ska känna sug efter det heller.

    SvaraRadera
  12. Ja, inte hålla emot och trycka förstås, mer hålla lätt för så det stannar lite bättre inne och inte kommer över hela Wille ;)
    Jag tänkte på nu hur jag håller, och då håller jag lite lätt under hakan med kupad hand uppåt, med handduken emellan då och lutar lite bakåt. En sådan där liten ikeasak.
    Man får prova sig fram helt enkelt. Såhär har funkat minst dåligt för oss.

    Det är hursom lite enklare än att ge katten medicin ;) http://123an.tjosan.se/husdjpiller.html

    SvaraRadera
  13. Kämpa på - men blanda inte i ersättningen bara - för då vill han nog inte ha det mer sen.
    Har aldrig gett medicin när de varit så små, men mina har fått tabletter istället (jo, även när de var 2) för att det är betydligt enklare att få i.

    SvaraRadera

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar