fredag 8 april 2011

Gissa vem ska bort?



Nu startar jag en ny Tävling, och denna gången blir det den gamla Fem myror är fler än fyra Elefanter klassikern! :) Vem ska bort?! Tävlingsreglerna är enkla. Ni ska välja vilken av de fyra figurerna som inte passar in. Sen ska ni motivera varför!

  • Den som först gissar rätt och ger rätt motivering vinner två valfria priser ur Goodiebagen
  • Den som lämnar bäst motivering oavsett  rätt eller fel vinner ett valfritt pris ur Goodiebagen  

Så nu är det bara att sätta igång att Motivera. Kom också ihåg att för att kunna vinna måste du ha anmält dig till Goodiebagtävlingen. Men alla kan självklart vara med och gissa! :) 

Ex: Guldfisken ska bort, för det är den enda som kan andas under vatten. 

Detta stämmer ju, men det är inte rätt svar :) Men nu vet ni hur ni ska göra. Hur långa, konstiga, roliga, skumma motiveringar som helst är tillåtet. Kom ihåg att bästa/roligaste motiveringen också vinner:)

Lämna ditt bidrag i kommentarerna.
Max 1 motivering per dag!



Än har ingen gissat rätt.
Men jag har fått in många roliga motiveringar.
Jag måste få in helt rätt svar för jag även ska kora personen med bästa motivering.


Ledtråd: 
Nu är det två personer som varit sinnessjukt nära rätt svar.
Scrolla ner och läs deras kommentarer och försök sedan att klura ut det som vi tänkt oss som rätt svar.

"Rockbarnet" 

och
"Malin H"





Tyvärr har ingen gissat helt rätt.
Denna gången kanske vi gjorde det lite för svårt.
Men vi har en som kommit sjukt nära! :)
Därför vinner hon ett valfritt pris ut Goodiebagen för bästa kommentar.

_____________________________________

Grattis!

Malin H sa...
Ugglan står för att vara vägvisare i mörkret och kopplas många gånger till mystik och trolldom. Kon är helig inom Hinduismen och kanske främst i Indien. Guldfisken ses i Iran som ett tecken på lycka, tur och framgång. För kineserna betyder en gris i familjen stor lycka och enligt dem finns inget ärligare djur. Utifrån detta drar jag slutsatsen att ugglan ska bort därför att den inte är helig på samma sätt som de andra djuren tycks vara och för att ugglan inte kan kopplas till ett speciellt land som de andra djuren kan. holgersson.malin@gmail.com
Hör av dig till mig
Erikawilhelmsson@hotmail.com

Vårt rätta svar: 

Kon är helig inom hinduismen
Grisen är förbjuden att äta för muslimer
Fisken är en symbol för kristendom
Ugglan har ingen religiös symbolik därför ska den bort.

Kom ihåg att brasses förklaringar ibland lät sämre än Evas och Magnus :)
Men det är ju lite av charmen.

Nästa gång gör vi det kanske lite lättare :)

151 kommentarer:

  1. Ugglan ska bort eftersom den är den enda som äter kött! :)

    anayahs@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Jag säger att fisken, den ska bort. För den kan inte vifta på öronen. Det kan kossan, ugglan och grisen, de har i sin tur väldigt uttrycksfulla för att inte säga öron allihop.

    SvaraRadera
  3. Det står inte att man bara får lämna en motivering per person och jag kom på en ännu bättre motivering till varför ugglan ska bort;

    Det finns ett talesätt om vart och ett av dessa djuren. Smutsig som en gris, dum som en ko, minne som en guldfisk och klok som en uggla. Ugglans talesätt är det enda som är positivt därför ska den bort! ;)

    anayahs@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Ugglan ska bort eftersom man kan ha övriga tre djur som husdjur. :-)

    carolina.ahsberg@telia.com

    SvaraRadera
  5. Jag tror fisken ska bort, det är den enda som inte kan flyga.

    SvaraRadera
  6. Fisken ska bort, den kan inte andas luft och lever i vatten

    SvaraRadera
  7. Guldfisken ska bort för den har inga öron ! Inga man ser iallafall! hah
    Hannarebeckap@hotmail.com

    SvaraRadera
  8. Ugglan ska bort för den är känd för att vara vis vilket de andra djuren inte är

    SvaraRadera
  9. gludfisken ska bort,det kan inte ha någon special ljud att visa “glad påsk till dig”,och kan inte äta påskägg med chokalad,har inte ben och leg,så kan det inte stå nära bredvid dig,och kan inte håller blommor till dig!och du kan inte se det på djur park.för att hon är ledsen jag säger hon ska bort och lämna i din hem.

    SvaraRadera
  10. Ugglan ska bort, för det är det enda djuret man inte har i fångenskap! Eller ja - jag skulle då inte välja att ha den hemma!

    SvaraRadera
  11. eftersom vi e i amnings träsket så ska fisken bort kossan ammar, ugglan ammar ocg grisen ammar!!!!!

    SvaraRadera
  12. Kon ska bort för den har inget "G" i namnet
    //mum

    SvaraRadera
  13. Kossan ska bort!
    Man är klok som en uggla, smutsig som en gris och man har minne som en guldfisk.
    Men man säger inget sånt liknande om en kossa:)
    Så därför ska kossan bort! :)

    SvaraRadera
  14. Jag tycker ju att kossan ska bort därifrån för att den borde vara här hos mig och kramas istället:) /en kokramare

    Ettlee@hotmail.com

    SvaraRadera
  15. Ugglan ska naturligtvis bort - eftersom den är klok - Klok som en uggla.
    De andra djuren är dumma
    Dum som en gris, dum som en ko och dum som en guldfisk.

    SvaraRadera
  16. Jag gissar på att ugglan ska bort för det är de ända djuret som kan sitta i ett träd och sova utan att ramla ner ;)
    Trevlig helg på dig!

    skickar med min länk på min blogg så att du ser att jag har länkat :)

    http://princessemma.blogg.se/2011/april/goodiebag-2011.html#comment

    SvaraRadera
  17. Jag tror att pippisen ska bort, den är ju den enda som faktiskt ska va smart medan dom andra tre är kända för att va dumma :)

    mikaela.norgren@live.se

    SvaraRadera
  18. Min mejl verkar inte vilja sammarbete idag, ja kan nämligen inte skicka iväg några mejl, men ja kan ta emot, så här får du min mejl adress Lisandra860925@hotmail.com

    så hoppas vi att ja iallafall kan svara på mejl:)

    kram

    SvaraRadera
  19. Alla dessa fyra djur finns med som uttryck i vårt svenska språk. Man kan vara smutsig som en gris, lugn som en ko, klok som en uggla och ha ett minne som en guldfisk. MEN av dessa fyra djur är det bara gris-uttrycket som syftar till hur man ser ut(de andra djuren kan kopplas till hur man är) och därför så ska grisen bort!

    Hoppas det var en bra motivering:)
    holgersson.malin@gmail.com

    SvaraRadera
  20. Guldfisken ska bort, för det är ju inte kort!

    Ko, Uv, och So är ju två bokstäver bara,
    så det är klart att dessa tillsammans ska vara!

    Susanne LG
    gotland(at)speedmail.se

    SvaraRadera
  21. Fisken ska bort för den kan man inte klappa :/

    SvaraRadera
  22. Ugglan ska bort för uggla är inget vi äter till skillnad mot fisk, nöt & gris.
    Spacegirl_@spray.se

    SvaraRadera
  23. HAHA! Sambon har redan lämnat en kommentar ovan, men han kom med en annan rolig - så den snor jag åt mig äran för :) (han hade flera på lager, men jag tar den jag tyckte var bäst!)

    UGGLAN ska bort för den äter inte kött. Guldfisken äter plankton, kossan äter gräs o grisen äter ju rötter och sånt där bös du vet :) Ugglan äter ju möss och sånt där... det är ju kött :) Så ugglan ska bort för att den inte är vegetarian...

    Kram Annika
    familjenpettersson@hotmail.se

    SvaraRadera
  24. Jag gissar på ugglan inte ska vara där för att ugglor kan man ju inte äta och vi får ingen näring av ugglor som vi får av kossan (mjölk och sen så kan man ju äta köttet med) grisen (julskinkan) och fisken (ja det kan man ju också äta).

    Mail: Hannele_R@live.se

    SvaraRadera
  25. ugglan ska bort eftersom det är det enda nattdjuret!

    mail: litenmentuff@live.com

    SvaraRadera
  26. Grisen skall bort för den e den enda som är med på julbordet ;)
    Karin (stormfageln@hotmail.com)

    SvaraRadera
  27. Jag gissar på ugglan, för den äter vi inte! (Nåja, vi äter ju inte just GULDfisken, men fisk äter vi!)

    SvaraRadera
  28. Grisen ska bort då den är den enda som kan bete sig som ett riktigt svin; guldfisken har för liten hjärna, kossan är för snäll och ugglan för klok

    SvaraRadera
  29. Jag gissar på att ugglan ska bort för
    kossan= Nöt Gris= fläsk och guldfisken= fisk.
    Det är min gissning.

    SvaraRadera
  30. Fågeln ska bort för det är den enda som kan flyga (OCH inte har någon mun på bilden;))

    SvaraRadera
  31. Grisen ska bort, För att grisen är den enda som älskar att gegga runt i geggamoja.

    mvh alexandra

    SvaraRadera
  32. Självklart ska kossan bort!

    Kossan har fyra magar; bladmage, löpmage, nätmage och vommen. :-)

    Nu hoppas vi att jag har rätt såklart! :-)

    SvaraRadera
  33. (grisen är ett svin)

    Kossan ska bort för hon är den enda som har 4 långa hängpattar dinglandes på magen. :)


    sarina.fredriksson@hotmail.com

    SvaraRadera
  34. Jag tror att fisken ska bort, den är den enda som inte har ben att gå med .

    Bitte
    anders.nilsson6£@comhem.se

    SvaraRadera
  35. Hihi jag som alltid var så dålig på den här delen av fem myror!

    Jag gissar på att det är kossan som ska bort för det är den enda av dem som har fler än en mage :) Kossan har ju faktiskt hela 4 stycken! :)

    SvaraRadera
  36. Jag tycker ugglan skall bort för dom andra ger god mat :) Tex. Bacon, mjölk/nötkött och fisk :D

    SvaraRadera
  37. Hmm... Jag tror guldfisken ska bort. När man översätter orden till engelska så består gris, ko och uggla av tre bokstäver: pig, cow och owl medan guldfisk blir massa bokstäver goldfish...
    Inte den roligaste gissningen kanske men den stämmer ju iaf =)

    kram lina.mattsson@hotmail.com

    SvaraRadera
  38. gissar på att kon ska bort då den är det enda djuret som kan producera något som vi äter (utan att först döda djuret)

    SvaraRadera
  39. Jag tror grisen ska bort...
    för ugglan formar sin mun till ett O å hooar... kossan säger moooo....en massa On.. å guldfisken säger inte så mycke men den formar oxå munnen till ett O när den.. ja vad den nu gör under vatten.. men grisen den typ skriker eller grymtar.. finns inge O där :)

    Anna Österlund
    smajl_123@hotmail.com

    SvaraRadera
  40. Kossan ska bort för den har fyra magar, de andra har bara en.

    /Malin

    SvaraRadera
  41. Ugglan ska bort! För grisen har knorr, kossan har svans, guldfisken har stjärtfena..men stackars ugglan har ingen "rumpextremitetet"! :)

    SvaraRadera
  42. Kul att gissa, fisken ska bort! De andra uv, so och ko har två bokstäver, fisk har fler. Inget roligt svar precis.

    SvaraRadera
  43. Grisen ska bort för den äter allt, dom andra är vegetarianer!
    karro_carlsson@hotmail.com

    SvaraRadera
  44. jag jag jag kan svaret :)
    ugglan ska juh så klart bort, för alla andra är vegetarianer :)

    hahaha hör verkligen karaktärerna i huvudet från programmet när jag skriver svaret :)
    barndomsminnen :)

    SvaraRadera
  45. Fisken ska bort för den har inga öron! (men sssh säg det inte till den ;-)

    (ytterligare @ live.se)

    SvaraRadera
  46. Jag gissar på att guldfisken ska bort då de andra låter så man hör. Mu, grymtningar och hoande :)

    Kram Linda
    karlssongranberg@hotmail.com

    SvaraRadera
  47. Så här är det.
    Det är helt klart fisken som ska bort!

    En uggla säger HoHo...
    En ko säger Muuu
    En gris säger nöff....eller nä den säger grymt!

    Men jag menar vad säger en fisk?!?! Blubb??? Nä precis, fisken säger inget och ska därför bort =D

    SvaraRadera
  48. Grisen och kossan bor på bondgården. Guldfisken bor inne i huset. Ugglan bor i skogen, och har ingen direktkontakt med människan. Därför gissar jag på att ugglan ska bort.

    sunnydrop@hotmail.com

    SvaraRadera
  49. Det finns en rad talesätt bland annat;
    KLOK som en UGGLA
    DUM som en KO
    MINNE som en GULDFISK (används ofta i negativt syfte...)
    SMUTSIG som en GRIS
    Om man ser till detta så ska GRISEN bort då de andra djuren syftar till hur man är psykiskt och grisens talesätt till hur man är fysiskt =)
    jjohannah@hotmail.com

    SvaraRadera
  50. Ugglan ska bort för hans hem heter Bo!

    De andras bostäder börjar ju alla på S: grisen bor i Stian, kossan i Stallet och fisken i Skålen. :)

    SvaraRadera
  51. Nu har jag funderat huuur länge som helst, och trött börjar jag bli. Haha! Nu drar jag en gissning, men hoppas såklart att det ska vara rätt. ;)

    Den som ska bort är UGGLAN!
    Varför? Grisen har två klövar, vilket även kossan har. Fisken har två fenor. Det dom har gemensamt är alltså siffran två. Ugglan har tre klor och ska därmed bort. Och med det säger jag även godnatt, hehe! :) /elina_volanen@hotmail.com

    SvaraRadera
  52. vi kör på att guldfisken ska bort för det är den ända som inte kan ge ljud ifrån sig

    SvaraRadera
  53. Grisen!
    Han är den enda som inte sover "stående" :D

    SvaraRadera
  54. JAg tror fortfarande att det är ugglan och denna gång så tror jag att han ska bort för att han är det enda djuret som kan flyga och som är vaken på natten eftersom när han är vaken på natten så sover alla andra :)

    Mail: Hannele_R@live.se

    SvaraRadera
  55. Guldfisken har en, ugglan likaså, och grisen me'. Dessa blir kvar, dessa tre.

    Men kossan går bort, för hon har ju fyra av den. Ja, alltså mage!

    Susanne LG
    gotland(at)speedmail.se

    SvaraRadera
  56. ugglan för den lever i skogen!

    SvaraRadera
  57. Fisken ska bort, ni alla vet väl att man kan skoja med folk som har dåligt minne.

    -Du har ju lika dåligt minne som en guldfisk. Blubb blubb!

    Guldfisken har ju 8sekunders minne :)


    Kram kram
    sarina.fredriksson@hotmail.com

    SvaraRadera
  58. God Morgon!

    Gissar idag på att KOn ska bort. För jag har aldrig sett en Ko med blå klövar haha
    Kram Bitte
    anders.nilsson6@comhem.se

    SvaraRadera
  59. Uggland ska bort, för den är den enda som kan flyga (y dessutom är dom andra djur som vi kan få "mat" av :) men av ugglan äter vi minsann inte nått. Håller tummarna :)

    SvaraRadera
  60. Guldfisken ska bort för att den har lika dåligt minne som min sambo. De andra djuren kommer ju iallafall ihåg vad de ska göra..

    mvh alexandra

    SvaraRadera
  61. Idag chansar jag på att kossan ska bort, för hon har så många magar :)

    SvaraRadera
  62. Ugglan ska bort för den kan man inte äta

    SvaraRadera
  63. Då tar vi dagens motivering: Ugglan ska bort för den är den enda som kan flyga...

    SvaraRadera
  64. Jag gissar på att guldfisken ska bort pga att det är det enda djuret som inte lever utomhus(om man inte ställer skålen ute då...)


    beabofink@hotmail.com

    SvaraRadera
  65. Ugglan ska bort för den är den enda som kan ha/har ögon i nacken//missjoi

    SvaraRadera
  66. Kossan ska ju bort - hon är den enda som har horn!

    SvaraRadera
  67. dagens motivering: fisken ska bort för det är den enda som inte har goodibagens färger med på bilden.
    Kon har rosa blomma, grisen är rosa och ugglan har rosa mage:)

    SvaraRadera
  68. Grisen ska bort! De andra har stora runda ögon, men grisen har små.

    SvaraRadera
  69. ugglan ska bort för den har vingar, det har inte de andra :)

    SvaraRadera
  70. Ugglan ska bort, för den är den enda som inte har några läppar. Och utan läppar kan man inte pussas. Då är det inte märkligt att han sitter ensam i sitt träd och ho ho ho:ar om nätterna, ensam och övergiven och utan pussar.

    SvaraRadera
  71. Dagens tråkiga gissning blir att kon ska bort. De andra har bokstaven G gemensamt. uGGla, Gris och Guldfisk.

    lina.mattsson@hotmail.com

    SvaraRadera
  72. Idag gissar vi på att ugglan ska bort!

    Uggla är det enda av dessa djurnamn som börjar på en vokal!

    Ko, gris och fisk börjar på en konsonant! :-)

    SvaraRadera
  73. Jag anar ugglor i mossen men det är ingen ko på isen för jag gapar som en fisk.. GRISEN SKA BORT !!

    jag_jessika@hotmail.com

    SvaraRadera
  74. Kon ska bort, för det är den enda som äter gräs!

    SvaraRadera
  75. ugglan ska bort den har ingen go pussmun varje fall inte på bilden. å pussas är ju så viktigt.
    sofie.brannlund@hotmail.com

    SvaraRadera
  76. Jag gissar på att fisken ska bort för det är det enda djuret som lever i vattnet.

    Kram Sanna
    mammasvardag@hotmail.com

    SvaraRadera
  77. Fisken ska bort för dom andra bor på land! :D

    SvaraRadera
  78. Guldfisken ska så klart bort! Alla de andra har med ho att göra:

    Ugglan säger Ho-ho
    Grisen äter ur en ho
    Kossan säger Mo-ho

    Klart som korvspad! ;)

    SvaraRadera
  79. slänger in en vild gissning så här i natten :)
    Ja tror grisen ska bort, för den är de enda djur på bilden som ha med påsken att göra...
    man får påskSKINKA...
    dom andra ha ju inge speciellt med påsken att göra :)

    Anna Österlund
    smajl_123@hotmail.com

    SvaraRadera
  80. Ugglan ska ju givetvis bort, bort, bort!!
    För det börjar ju på en vokal,...ett U.

    Så Gris, Ko, och Guldfisken får vara kvar,...för de har ju i första bokstaven en konsonant var!

    Det var väl det du var ute efter hoppas jag....!!

    Susanne LG
    gotland(at)speedmail.se

    SvaraRadera
  81. Ny dag, ny gissning.. ;D

    Tänkte ja skulle köpa grisen i säcken o chansa, i min värld kan fiskar dansa... Ugglorna hoar och sitter i träd, därför ska inte kossan vara määd.. ;P

    jag_jessika@hotmail.com

    SvaraRadera
  82. idag tar vi sonens(4år) gissning... kossan ska bort för den ser arg ut fast den ska ge bort blommor :)

    SvaraRadera
  83. Ugglan ska bort! Alla börjar sitt "namn" med en konsonant medans ugglan börjar med en vokal.

    SvaraRadera
  84. Gissar på att kossan ska bort eftersom det är det enda av dessa djur som har horn!
    Holgersson.malin@gmail.com

    SvaraRadera
  85. Idag chansar vi på att fisken ska bort för den "kan inte" skita ner sig, vattnet tvättar den ju lika fort som ev smuts kommer på den :)

    SvaraRadera
  86. kon ska bort
    alla andra ser ut som dom gör i verkligheten men kor har väll inte blå klövar och blå ögonskugga...
    sofie.brannlund@hotmail.com

    SvaraRadera
  87. fisken, för den är i vatten och inte de andra, eller för att den inte kan låta knappt men de andra :P eller så säger jag ugglan för att den kan flyga

    SvaraRadera
  88. Kossan ska bort för den är den enda som kan ge oss mjölk

    SvaraRadera
  89. Guldfisken! För den andas inte med lungor!:)

    zandra_svantesson@hotmail.com

    SvaraRadera
  90. Ugglan ska bort för att det är det enda djuret som äter levande föda...


    beabofink@hotmail.com

    SvaraRadera
  91. fisken ska bort för alla andra har bara 3 bokstäver om man översätter de till engelska;) cow, owl, pig men inte fish;) lååångsökt men sant haha

    SvaraRadera
  92. Guldfisken ska bort! Ugglan har näbb, grisen har tryne och kossan har mule men stackars fisken har ingen näsa. :(

    SvaraRadera
  93. Ugglan ska bort för den är den ända som har en näbb..

    SvaraRadera
  94. Guldfisken ska bort då de andra är heliga djur.
    I den grekiska mytologin är Ugglan heligt djur för Athena.
    Grisen är Frejs heliga djur i asatron.
    Kon är helig för hinduerna.
    jjohannah@hotmail.com

    SvaraRadera
  95. Mitt nät lade ner så jag vet inte om den gick iväg... Jag provar med samma svar igen (om jag kommer ihåg exakt vad jag skrev)

    Guldfisken ska bort då de andra är heliga djur.
    Kon är helig för hinduerna.
    Ugglan är helig för Athena i grekiska mytologin.
    Grisen är helig för Frej i nordiska mytologin.
    jjohannah@hotmail.com

    Om den första gick iväg är det bara att bortse från den här såklart =)

    SvaraRadera
  96. Guldfisken ska bort, för det är den enda som inte har fötter!

    SvaraRadera
  97. Ugglan ska bort för den är den enda som är en kändis - Magnus Uggla

    SvaraRadera
  98. Ugglan ska bort för den är inte LCHF


    anayahs@gmail.com

    SvaraRadera
  99. Jag gissar på att kossan ska bort eftersom det är den enda en pälsallergiker inte tål. Övriga djuren borde en allergiker tåla. Det får bli dagens gissning :)

    sanna_hammargren@hotmail.com

    SvaraRadera
  100. ugglan ska bort för att det är det enda djuret som inte vänskaplig mot andra,det betyder risken för andra! Uggla också betyder fattigdom, sjukdom,. motgångar och även dödsvarsel!så det ska bort!
    Mail:he-jasmine@163.com

    SvaraRadera
  101. Ugglan ska bort för den hittar man bara fri i naturen.De andra håller vi som fångar.
    Fast vi hittade en uggla en gång, som flugit in genom skorstenen och var fånge i ett litet sommarhus.
    aiso

    SvaraRadera
  102. Ugglan ska bort, för den är ett skogsdjur ch inget tamdjur. Griskultingar kan man gulla med, och till och med träna, som Emil ;), kor vakar man över när de ska kalva och mjölkar och kliar mellan hornen, och guldfisken matar vi och pysslar om. De är alltså "husdjur/tamdjur" som man har "hemma" på ett eller annat sätt.

    SvaraRadera
  103. Läste din ledtråd och kom och tänka på att ugglan ska bort, vi äter ju kokött, fisk och griskött, men uggla är väl inget man serverar kanske :)

    Ha de fint!
    princessemma1986@hotmail.com

    SvaraRadera
  104. Oj, denna "vem ska bort" var jätte knepig... Hmmm, jag kör på att försöka hitta på en rolig istället tror jag.


    Ugglan ska bort för den skrämmer barnen med sitt hoande på nätterna. De andra djuren kan man ha som husdjur, klappa kossan och grisen och guldfisken har man och matar och pratar med :)

    sarina.fredriksson@hotmail.com

    SvaraRadera
  105. Ugglan ska bort för det är den enda som inte bidrar med mat till oss. Jag äter både kor, grisar och fiskar, men definitivt inte en uggla!

    SvaraRadera
  106. Jag gissar på att lilla söta ugglan ska bort, för ugglor har vi inte hemma som djur, med de tre andra har vi hemma

    SvaraRadera
  107. ugglan ska bort för den är den enda som med ögonen fömedlar "surprise butt sex"! Hahaha okej den var sämst xD

    kram Helena
    hella.eklund@hotmail.com

    SvaraRadera
  108. Fisken ska bort för den är inget däggdjur.

    SvaraRadera
  109. Ugglan ska bort för den är inte god att äta!

    SvaraRadera
  110. Nu vart det lite knepigare...kan det vara så här??

    Kossan hör ju ihop med Nina.
    Emil och lille griseknoen.
    Hedvig, är ju ingen Hedvig om hon inte hade sin uggla.

    Stackars lille guldfisken...han blir utanför!

    Susanne LG
    gotland(at)speedmail.se

    SvaraRadera
  111. Ugglan ska bort såklart för den stackaren har ingen egen Disneyfilm medan kossan har "Kogänget", grisen har "Tre små grisar" och fisken har "Hitta Nemo".

    SvaraRadera
  112. ugglan ska bort för dom andra djuren kan man träna pengar på, föda upp o sälja vidare, men ugglor lever vilt och säljs inte i djuraffärer och gårdar.
    trotts att dom är urgulliga :)

    SvaraRadera
  113. grisen är Emil i lönnebergas vän,
    Kossan är ju kråkans vän i mamma mu.
    och ugglan är vän med nalle puh.
    så därför ska guldfisken bort.

    SvaraRadera
  114. vi tar väl en liten gissning såhär på måndagen. Tror ugglan ska bort eftersom den är den enda du inte kan ha som "sällskapsdjur"

    SvaraRadera
  115. Guldfisken ska bort för den kan inte hjälpa oss med något...
    Grisen kan böka upp jord så man kan plantera blommor.
    Ugglan äter upp mössen som bara förstör.
    Kossan kan "klippa" gräset.
    Men stackars guldfisken ligger bara och guppar i sin skål :D

    beabofink@hotmail.com

    SvaraRadera
  116. Ugglan står för att vara vägvisare i mörkret och kopplas många gånger till mystik och trolldom. Kon är helig inom Hinduismen och kanske främst i Indien. Guldfisken ses i Iran som ett tecken på lycka, tur och framgång. För kineserna betyder en gris i familjen stor lycka och enligt dem finns inget ärligare djur.

    Utifrån detta drar jag slutsatsen att ugglan ska bort därför att den inte är helig på samma sätt som de andra djuren tycks vara och för att ugglan inte kan kopplas till ett speciellt land som de andra djuren kan.

    holgersson.malin@gmail.com

    SvaraRadera
  117. Dagens motivering får bli följande.
    Kossan ska bort eftersom den är den enda som inte är filmstjärna. Gris= Babe den talande grisen, Uggla= Hedvig i Harry Potter filmerna och slutligen Guldfisken= "A fish called Wanda" :)

    sanna_hammargren@hotmail.com

    SvaraRadera
  118. Grisen ska bort! Nu tänker jag jul! Grisen är det bästa på hela julbordet och det djuret är det enda vi firar med. :)


    sarina.fredriksson@hotmail.com

    SvaraRadera
  119. Ugglan skall bort för den är den enda man inte har som husdjur.
    Karin (stormfageln@hotmail.com)

    SvaraRadera
  120. Tror det handlar om guldfisken!! Den är den enda som man har som "husdjur" inne
    Kram Bitte

    anders.nilsson6@comhem.se

    SvaraRadera
  121. Hur tänker jag idag då..?
    Jo att Ugglan ska bort då de andra kan ha med tillgångar att göra.
    En kassaKO,
    En sparGRIS
    En guldFISK (tänker här då att fisken är guld...alternativt att det ofta finnas skattkistor i akvarium, kanske kan man stoppa sina guldpengar där istället för i spargrisen...)
    Ungefär så stilla står det i huvudet idag...;)
    jjohannah@hotmail.com

    SvaraRadera
  122. Fisken ska bort såklart för det är den enda som man inte kan ljuda för barnen när man läser pekböcker! Ugglan är ju lätt, kossan likaså och grisen såklart. Men hur sjutton låter en fisk? Nej, bort med den!

    SvaraRadera
  123. Kossan ska bort för det är den ända som hellre äter blommor än leker med dom andra :)thihi

    SvaraRadera
  124. Ny gissning...
    Funderar på din ledtråd å gissar att alla utom grisen ska bort..
    för han är Emils älskade griseknoen :)
    om man nu ska tänka lite bakvänt som Brasse kunde göra i 5 myror är fler än 4 elefanter :)

    Anna Österlund
    smajl_123@hotmail.com

    SvaraRadera
  125. Fisken ska bort, för den struntar i sina små fiskyngel.
    Ugglan matar sina små ungar och har ett fasligt jobb, grisen får ligga där och hålla till och hoppas att tänderna ej får bli för vassa och kon hon står snällt och låter sig dias.
    Så måste det va!

    SvaraRadera
  126. Dagens gissning är att den gemensamma nämnaren är sagorna, och då ska den lille guldfisken bort.

    För ugglan är ju frekvent synlig i sagovärlden, till exempel Uggla i Nalle Puh, I Fablernas värld och den kloka omhändertagande Stormamman i Micke och Molle.

    Kon, till exempel Tjuren Ferdinand och Mamma Mu.

    Och De Tre små Grisarna känner väl alla till? För att inte tala om Nämen Benny och Sagan om lillebror Gris.

    Jag kan räkna upp flera alternativ. Men när var en liten guldfisk en dominerande person i en saga?

    SvaraRadera
  127. Jag tror att uggland ska bort för dom andra tre kan man äta, eller oki kanske inte just en guldfisk men en fisk kan man äta, en ko kan man äta och en gris kan man äta. :)

    Kram Madde.
    jansson_madelen@hotmail.com
    httP://vhdbrud.blogg.se

    SvaraRadera
  128. Kon ska bort! för det är den enda som har fem magar!

    SvaraRadera
  129. Jag gissar på att dom inte betyder något för varnadra..haha..inget jag kan komma på iaf x)

    Mail: hannele_r@live.se

    SvaraRadera
  130. är det någon som har gissa rätt?för att jag kommenterade igår på eftermiddagen,det inte publiceras.

    SvaraRadera
  131. dagens gissning får bli att grisen ska bort och då tänker jag på betydelsen i gömma nyckel... du vet när man frågar "fågel(uggla), fisk(guldfisken) eller mittemellan(fick i det här fallet bli kon (fast det kanske skulle varit grisen...))

    SvaraRadera
  132. Attans jag har missat kopplingen mellan gudinnorna...=)Ni är kluriga! Får testa när det är ny dag!

    SvaraRadera
  133. Jag säger att guldfisken ska bort för den är den enda som inte tar hand om sina barn, det gör de andra djuren :).

    SvaraRadera
  134. Man kan
    ana ugglor i mossen,
    köpa grisen i säcken och
    få sina fiskar varma, men vad gör lilla grisen... Ingenting mer än vara svinaktig!!

    Så GRISEN ska bort!!

    Kram Annika Granberg

    SvaraRadera
  135. Daniel Carolines sambo - Ugglan ska bort för den är den enda som inte ler ;)

    SvaraRadera
  136. Astrologi, ugglan ska bort!

    En ko eller en tjur är symbolen för tecknet taurus (oxen).
    En fisk är symbolen för pisces (fisken).
    Grisen finns inom kinesiska astrologin, man kan vara född i grisens år.

    anayahs@gmail.com

    SvaraRadera
  137. Nu har jag det...det har med symboler att göra!!

    Grisen är en symbol för överflöd, lycka och välgång!

    Guldfisken är en symbol för liv och lycka.

    Kon är en symbol för det perfekta och himmelska livet.

    Ugglan är en symbol för det negativa....så hon får inte vara med. Bort, bort, bort!

    Susanne LG
    gotland(at)speedmail.se

    SvaraRadera
  138. Ny dag nu då...=) Ibland är det bra med ett vaket barn!

    Guldfisken ska bort då de andra djuren är heliga för gudinnor.

    Ugglan är helig för gudinnan Athena,vishetens och Athens skyddsgudinna.
    Kon är helig för hinduerna och gudinnan Kali är hindu. Hon brukar kallas för dödsgudinnan.
    Grisen är helig för Freja (men även för Frej!), men det är Freja som är fruktbarhetsgudinna/kärleksgudinna.
    jjohannah@hotmail.com

    SvaraRadera
  139. Okej, nu hoppas jag att jag har rätt svar eftersom jag varit så nära:

    Kon ska bort eftersom det är det enda djur som är heligt inom en av våra världsreligioner(alltså Hinduismen)

    Holgersson.malin@gmail.com

    SvaraRadera
  140. Efter din senaste ledtråd så blir följande gissning denna.

    Grisen särimnir i den nordiska mytologin äts upp på kvällen och är nästa dag tillbaka i vanlig skepnad
    Guldfisken står inom Feng Shuin för välstånd, lycka och tillväxt.
    Ugglan kan står förutom som vägvisare som ett tecken för transformation.
    Kossan är helig i Indien.

    Därför ska kossan bort för att de andra symboliserar någon form av förändring

    sanna_hammargren@hotmail.com

    SvaraRadera
  141. Ugglans ska bort för det är den ända som har fjädrar och kan flyga :)

    SvaraRadera
  142. Grisen är ett orent djur enligt muslimerna så den ska bort ??

    SvaraRadera
  143. Kan de ha me vår allra käraste Astrid Lindgren o göra..

    * I Emilfilmerna finns grisen, griseknoen såklart..
    * I Madicken finns en scen där Madicken och hennes familj hamnar i en kohage och blir jätterädda för tjurar? De klättrar upp i ett träd och sitter där och äter sin picknick.
    * Skrållan, Ruskprick och Knorrhane.. där har vi knorrhane.. Knorrhanen är en bottenfisk i familjen knotfiskar..

    Såå, ugglan ska bort.. den ha inget me Astrid Lindgren o göra.. :D

    jag_jessika@hotmail.com

    SvaraRadera
  144. hmm.. de här va svårt....
    ha kollat in dom andras svar å tyck de va ju perfekta...så vad kan då vara rätt...
    ja gissar iallafall att Ugglan ska bort..
    för grisen säljer man å får en massa fläsk av..kossan får man först en massa mjölk å sen en massa kött...fisken, gör man sushi av, så svaret är att man tjänar pengar på dom andra djuren.. men inte ugglan...

    Anna Österlund
    smajl_123@hotmail.com

    SvaraRadera
  145. Guldfisken ska bort!

    Kossan - holy cow
    grisen - holy pig
    ugglan - holy bird


    beabofink@hotmail.com

    SvaraRadera
  146. Ugglan ska bort, för den gör oss inte glad.

    Kon ger oss mjölk, yoghurt och ost, utan vilka både jag och min dotter skulle krevera totalt.
    Grisen är söt, och gör oss glada varje dag, för tro mig, grisar förekommer på vår tv, och på vår 4H-gård. We like.
    Guldfisken är en ständig källa till tjut och skratt när vi tittar på den i ett akvarium, min dotter tror nämligen att alla fiskar heter Nemo och de är jättecoola tycker hon.

    Men ugglan, den är knepig, den kan vrida huvudet 180 grader, den hoar och stör hela nätterna, nej den ger oss ingenting. Så därför ska ugglan bort, hur helig den än må vara :p

    SvaraRadera
  147. Guldfisken ses i Iran som ett tecken på lycka, tur och framgång
    Kon är helig för hinduerna.
    Grisen är helig för Frej i nordiska mytologin.
    Ugglan är helig för Athena i grekiska mytologin,och kopplas många gånger till mystik och trolldom.

    ugglan ska bort därför att den inte är helig på samma sätt som de andra djuren tycks vara.Ugglan står för att vara vägvisare i mörkret

    SvaraRadera
  148. Har slut på gissningar typ :(

    Jag kör på att grisen ska bort för sitt slafsande i leran. Grejen är att grisen har vissa likheter med storbystade gyttjebrottandes kvinnor i en tävlingsring. ;)

    -De ser båda aggresiva ut ibland
    -Att gyttja ner sig som mest ser bara vinnande ut.


    sarina.fredriksson@hotmail.com

    SvaraRadera
  149. Guldfisken ses i Iran som ett tecken på lycka, tur och framgång
    Kon är helig för hinduerna.
    Grisen är helig för Frej i nordiska mytologin.
    Ugglan är helig för Athena i grekiska mytologin,och kopplas många gånger till mystik och trolldom.

    ugglan ska bort därför att den inte är helig på samma sätt som de andra djuren tycks vara.Ugglan står för att vara vägvisare i mörkret .det menar risken för andra djuren.

    SvaraRadera
  150. Fisken ska bort för *hans* bajs är inte som d andra djurens :)
    Fisken bajsar en sträng medand de andra bajsar i högar :)

    SvaraRadera
  151. Grisen ska bort!

    Kossan, ugglan och fisken förekommer alla inom den grekiska mytologin, grisen förekommer bara i den nordiska mytologin. :-)

    SvaraRadera

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar