torsdag 14 april 2011

Wille sitter själv & BVC

Idag var jag på sexmånaderskontrollen med Wille. Hur vi kom dit är ju ett under. Ibland är jag så spontan och yr så jag glömmer bort mig själv. Det började med att jag ville att Wille skulle sova bra innan vi kom till kontrollen. Det skulle nog kännas bäst för oss båda, så 1.5 timme innan tog jag på mig mina äckliga träningskläder och jumpadojjor och bestämde mig för att ta en lång promenad så Wille kunde sova i vagnen. Jag tänker inte ens gå in på detaljer, men det hela slutade med att vi kom till BVC med andan i halsen, jag hade fortfarande mina svettiga träningskläder på mig och Wille var dränkt i Lasagne, mina byxor och tröja var dränkta i lasagne och räkröra och Wille hade inte sovit en sekund. Mmm. Den kan ni ju fundera på lite :)

Men det jag först och främst ville berätta är ju att på kontrollen så satt Wille helt själv för första gången, ordentligt. Mer än 5 sekunder. Han satt stadigt och länge på skötbordet, naken, och lekte med sin leksak som han hade fått. Det var doktorn som satte honom där och släppte honom och jag flööög fram för att ta emot honom, för jag trodde han skulle ramla, men han satt kvar. Länge. Förvånat stod jag där med famnen redo, men ingen Wille kom. "Jättestadig i ryggen, fint. Har han suttit länge själv?". "njaaaa" var det enda jag fick ur mig :) Men det är min grabb de, visar upp sig vettu. Gör mamma stolt :)

När jag kom hem testade jag om han kunde göra samma sak på filten hemma. Icke. Då skulle han bara slänga sig och vägra sitta. Men så fort pappa kom hem så blev det uppvisning av den nya färdigheten. Japp. Vår grabb kan sitta själv. Helt själv. Tänk så stolt man kan bli över en sak som ändå känns så självklart.

Jag pratade med BVC sköterskan om Willes dåliga sömn. Hennes rekommendation var att han skulle sova utan täcke, i bara en tunn body, nära ett öppet fönster. För mig kändes det lite konstigt. Visst att han är varm av sig. Men SÅ varm av sig tror jag inte han är. Hur sover era små?

10 kommentarer:

  1. Olivia sover med pyjamas och en väldigt tunn filt över sig. Som hon alltid sparkar av sig, men täcket är bara att glömma, för varmt och svårt att få av sig tycker hon.
    Läste någonstans för längesedan att det kunde vara farligt att "baka in" de små i för varma filtar eller täcken när de skulle sova för att de inte kan ta av sig det och på så vis typ svettas ihjäl, dock osäker på om det var så det stod, men det är så jag minns det iaf. Olivia är alltid varm när hon vaknar trots att hon bara sover i sin pyjamas.

    SvaraRadera
  2. Vilken duktig kille som sitter själv! :D

    Vår lilla Elsa har vägrat både täcke och filt sedan hon föddes, så i dagsläget så sover hon i bara pyjamas. När hon väl somnat så försöker vi slänga över en filt men den blir inte långvarig ;)

    SvaraRadera
  3. Vad duktig han är! Klart det är en stor grej med sittandet! Det är visst något magiskt med BVC, sist vi var där (4,5 mån) så gjorde lillprinsen rejäla armhävningar och lyfte sig själv högt, och fick så mycket beröm... Så stark hade han aldrig förr varit hemma, efterråt... som om han aldrig gjort annat. Knepigt.

    Vår pojk är ju exemplarisk och sover ofta 8-10 timmar varje natt utan avbrott, men han sover i en pyjamas (heldress, bodysuit, vad du nu vill kalla det) med eller utan fötter, med en tunn gallerfilt över, i sin spjälsäng. Nära fönstret förvisso men det är inte öppet. Han är ganska varm av sig och mer än så kan han inte ha. Han sover lika gärna i bara en t-shirt och blöja men pyjamasen är för att få in rutinen på att byta till nattkläder och göra kväll så att säga.

    SvaraRadera
  4. Hmm tyckte hon man skulle frysa ner barnen över natten kanske....?
    Sonen min sover alltid i bara en body och sparkar alltid av sig täcket. Och vi har ganska svalt i sovrummet så kanske är det därför han sover mycket bättre än dottern som alltid sov i hel pyjamas och med täcket om sig...

    SvaraRadera
  5. min dotter är också väldigt varm men öppet fönster känns inte såå skönt..hon sover i body lr i pyjamas med korta armar och ben och med bara påslakan utan täcke lr filt och hon sover mycket bättre sen vi började med de=) innan var hon dyblöt i håret och ryggen;(

    SvaraRadera
  6. När Noa var mindre så blev han mest irriterad av att ha täcke, så vi satte lite varmare i rummet och så sov han i pyjamas utan täcke.
    Funkade väl ett tag.. (innan hade han filt) men sen provade vi ha svalt i rummet, å så fick han sova med tröja och duntäcke, och det funkade superbra.
    Nu efter en period med feber så sover han med pyjamas och påslakan, tror han får fortsätta så eftersom det snart (förhoppningsvis) blir varmare.
    Testa en vecka med något nytt och se om det gör nån skillnad. Tex utam/med täcke, eget rum/samma rum som er osv..
    Jag vet hur det är att inte få sova nästan nånting en längre period, så jag håller tummarna att både Wille och du/ni ska få sova :)

    SvaraRadera
  7. Molly är väldigt varm av sig så hon sover oftast utan täcke. Lägger på henne det fast hon sparkar av sig det själv. När hon var mindre, förra sommaren kanske jag ska säga (född i maj) sov hon i en body och med bara en tunn gallerfilt på sig och så sov hon fram till början av december då hon fick ett täcke. Från det att hon föddes till hon fick eget rum vid 4 månader sov vi med fönstret öppet. Nu har hon fönstret öppet då och då men hon har det svalt på sitt rum och hon sover bäst om det är svalt har vi märkt så jag ser inte fram emot sommaren ur den synvikeln...

    SvaraRadera
  8. Tove sov nog med täcke först när hon var 1,5 det var först då som hon tog täcket själv och drog upp över sig.. innan dess så hade hon pyjamas och en tunn tunn filt.

    Så det kan mycket väl vara så som bvc sköterskan säger. små barn har ju inte samma avkylningssystem i kroppen som vi vuxna. De svettas ju inte på samma sätt..
    Det är ju absolut värt ett försök.. du kan ju först testa med att bara ha en tunn filt i stället för täcket.
    därimot kan jag tycka att det verkar konstigt att sova med öppet fönster. Jag tror inte att det behövs.. ni föräldrar ska ju också känna er trygga i det nya..

    SvaraRadera
  9. Naw sötisen va duktig han är :)

    William sover i typ tshirt och kallingar (för att inte öppna blöjan) :)

    SvaraRadera
  10. Blir rädd av att läsa sova med öppet fönster för en babypojke. Han har precis haft dubbelsidig öroninflammation.Visserligen suttit ute med naket barn mitt i vintern och själv i dunkappa för att undvika feberkramp, men det är ngt annat.

    SvaraRadera

*Tack för att du kommenterar!
*Mejla mig - Erikawilhelmsson@hotmail.com
*Lägg till mig på Bloglovin så du inte missar något
*Glöm inte E-post om du deltar i en tävling!
*Har du en fråga? Ställ den i Bloggsvar